Financiën

Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de begrotingsrechtmatigheid wordt nagegaan of de lasten zijn gerealiseerd binnen de door de raad geautoriseerde programma’s. Een overschrijding kan als onrechtmatig worden beoordeeld. In veel gevallen is echter sprake van uitgaven die binnen het door de raad vastgestelde beleid zijn gebleven.

In dit hoofdstuk worden de begrotingsafwijkingen gepresenteerd en voorzien van een oorzaak. De oorzaak kan worden onderverdeeld in zeven categorieën die worden gepresenteerd in onderstaande tabel. De kolom ‘R’ staat voor Rechtmatig (telt niet mee in het oordeel van de accountant) en ‘O’ voor onrechtmatig (telt mee in het oordeel van de accountant).

Categorie begrotingsafwijking:

R

O

1

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen bestaand beleid en waarvoor geen voorstel tot begrotingsaanpassing is ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

2

Budgetoverschrijdingen die passen binnen bestaand beleid, maar waarbij ondubbelzinnig is vastgesteld dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

3

Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

4

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

5

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

6

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

- geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

7

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

- jaar van investeren

X

- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

EXPLOITATIE LASTEN

Programma omschrijving

Begroting

Realisatie

Begrotings afwijking

0. Bestuur en ondersteuning

45.814

44.655

1.159

1. Veiligheid

3.636

3.590

46

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

7.750

7.666

84

3. Economie

21.384

3.496

17.888

4. Onderwijs

5.755

5.470

285

5. Sport, cultuur en recreatie

10.807

11.256

-449

6. Sociaal domein

71.964

71.739

225

7. Volksgezondheid en milieu

12.281

10.740

1.541

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

4.176

3.423

753

Totaal exploitatielasten

183.565

162.034

21.532

Op programma 5 is sprake van een overschrijding van de geraamde lasten.

5. Sport, cultuur en recreatie
Binnen programma 5 is per saldo een overschrijding gepresenteerd van € 449.000. De overschrijding op dit programma kan vrijwel volledig toegeschreven worden aan extra kosten die een relatie hebben met het sportbedrijf.  Het grootste deel is btw gerelateerd (€ 619.000). Met de kostenverhogende btw is in de begroting geen rekening gehouden bij de uitgaven.

Toelichting
De extra lasten vallen in categorie 3 (compensatie door direct gerelateerde opbrengsten) voor wat betreft de btw. .De overschrijding in verband met de kostenverhogende btw wordt gecompenseerd door een specifieke uitkering van het rijk. De verwachte compensatie van het rijk is in dit geval 73,6% (€ 456.000).

TOEVOEGINGEN AAN RESERVES

Programma omschrijving

Begroting

Realisatie

Begrotings afwijking

0. Bestuur en ondersteuning

6.464

6.464

0

1. Veiligheid

0

0

0

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

0

31

-31

3. Economie

0

0

0

4. Onderwijs

6.500

6.500

0

5. Sport, cultuur en recreatie

2.716

2.637

79

6. Sociaal domein

2.000

2.000

0

7. Volksgezondheid en milieu

1.592

2.026

-434

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

3.102

3.028

74

Totaal toevoegingen aan reserves

22.374

22.687

-313

Op de programma's 2 en 7 is sprake van een overschrijding van de geraamde lasten (toevoeging aan de reserve).

2. Verkeer en waterstaat
In 2022 is de bestemmingsreserve visie station 7Poort opgeheven. De resterende middelen (€ 31.000) zijn toegevoegd aan de algemene reserve.

Toelichting
Het betreft een overheveling van bestemmingsreserve naar algemene reserve.

7. Volksgezondheid en milieu
Er is meer gedoteerd aan de bestemmingsreserves dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door mutaties die betrekking hebben op het resultaat op riool (€ 178.000) en afval (€ 255.000).

Toelichting
Op basis van BBV-voorschriften wordt het resultaat op afval en riool toegevoegd aan de daarvoor bestemde reserves.

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07