Paragrafen

Openbaarheidsparagraaf Wet Open overheid (Woo)

Openbaarheidsparagraaf Wet Open overheid (Woo)

Inleiding
Op 1 mei 2022 heeft de Wet open overheid de Wet openbaarheid van bestuur vervangen. De Woo geeft burgers het recht op informatie. Informatie over het handelen van de overheid. Iedereen kan een verzoek om informatie indienen bij de gemeente. Informatie wordt openbaar gemaakt, tenzij er een wettelijke uitzonderingsgrond van toepassing is. De gemeente is verplicht 10 informatiecategorieën actief openbaar te maken en daarnaast zoveel mogelijk meer. Goede en vindbare informatie is essentieel voor openbaarheid. Daarom geeft de Woo de gemeente acht jaar om de informatiehuishouding op orde te brengen.

In artikel 3.5 (Openbaarheidsparagraaf) van de Wet Open overheid (Woo) wordt voorgeschreven dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens. Dit geldt vanaf de jaarrekening 2022. Hiermee wordt beoogd een impuls te geven aan de actieve openbaarheid. In deze paragraaf blikken wij hierop terug.

Ontwikkelingen
Verslag uitvoering Woo
De Woo vraagt van ons om 1) onze informatiehuishouding op orde te brengen en 2) steeds meer documenten online te publiceren. Hierdoor kunnen onder andere inwoners en media steeds beter de besluitvorming van de overheid volgen. Om hier naartoe te werken hebben we in 2022 een adviseur Woo aangesteld en met een werkteam geïnventariseerd wat we moeten doen om aan de Wet te voldoen. Er is een plan van aanpak opgesteld en het ambitieniveau voor uitvoering is vastgesteld op niveau ‘basis’. Waar mogelijk doen we meer.

1) Informatiehuishouding op orde brengen
We hebben in het verslagjaar software aangeschaft om onze informatiehuishouding in kaart te brengen. Vervolgens zijn we gestart met het inventariseren van de vele honderden werkprocessen van gemeente Zevenaar. We hebben nu een beter beeld vanuit welke werkprocessen we documenten moeten gaan publiceren.   

2) Steeds meer documenten online publiceren
De gemeente Zevenaar publiceert al veel documenten op www.zevenaar.nl, zoals raadsstukken, de besluitenlijst van ons college en de afgehandelde Woo-verzoeken.
Bij het online publiceren van documenten is het belangrijk dat ze goed geanonimiseerd zijn. Het anonimiseren werd nog handmatig gedaan. We hebben anonimiseringssoftware ingekocht om medewerkers te ondersteunen waarmee het anonimiseren sneller en uniformer verloopt. De software wordt in 2023 in gebruik genomen.

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07