Programma's

Bestuur en ondersteuning

0.Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we bereiken?

We willen een faciliterende netwerkgemeente zijn. Hierbij staan we open voor initiatieven van onze inwoners, organisaties en bedrijven. We richten ons op digitale dienstverlening en persoonlijke contacten. Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als goed en betrouwbaar. Onze gemeenteraad en college richten zich op integer, democratisch bestuur, waarbij het ons doel is transparant en een open bestuur te zijn.

Ontwikkelingen

Regionale Samenwerking / Groene Metropoolregio
In november 2022 is de samenwerking binnen de Groene Metropoolregio gecontinueerd door in te stemmen met de deelname aan alle vijf de opgaven: groene groeiregio, circulaire regio, verbonden regio, productieve regio en ontspannen regio voor de jaren 2023 en 2024. Deze opgaven sluiten goed aan bij de Zevenaarse doelstellingen en ambities.

Krapte op de arbeidsmarkt
Als gevolg van de toenemende vergrijzing, de groei van de economie en de coronacrisis was het in 2022 een uitdaging om nieuwe medewerkers aan te trekken. Dit speelde ook bij de gemeente Zevenaar en daarnaast het feit dat wij als kleinere gemeente concurreren met de grotere gemeenten ons om heen, die betere arbeidsvoorwaarden kunnen bieden. Dit geeft beweging op de (gemeentelijke) arbeidsmarkt, waardoor ook op het behouden van ervaren en gekwalificeerd personeel spanning staat. We zien relatief jonge medewerkers die bij ons zijn opgeleid vaak binnen afzienbare tijd doorstromen naar functies elders. De daardoor ontstane vacatures waren lastig in te vullen en ook het inzetten van personeel van derden via externe bureaus is geen vanzelfsprekendheid meer met als gevolg dat vacatures langer dan gemiddeld open staan. Binnen de ambtelijke organisatie zetten wij de beschikbare capaciteit zo efficiënt en doeltreffend mogelijk in. Wij kunnen echter niet voorkomen dat door de openstaande vacatures er soms taken anders geprioriteerd worden. Via het thema aantrekkelijk werkgeverschap proberen we nieuwe medewerkers aan ons te binden en te behouden.  

Externe ontwikkelingen
Het afgelopen jaar hadden we naast de krapte op de arbeidsmarkt in het bijzonder te maken met een combinatie van externe ontwikkelingen. Denk hierbij aan economische ontwikkelingen zoals de oplopende inflatie, de lokale en internationale maatschappelijke onrust, de stikstofproblematiek met de boerenonrust, de pandemie en de oorlog in Oekraïne met de opvang van vluchtelingen als gevolg. De stijgende energieprijzen hebben grote impact gehad op de maatschappij, individuele huishoudens en het (lokale) bedrijfsleven. Allemaal ontwikkelingen die van invloed zijn op de opgaves waar wij als gemeente voor staan en die op onderdelen ook doorwerkten op de gemeentelijke budgetten. Deze externe ontwikkelingen zijn ook triggers geweest om de inrichting en organisatie met elkaar te evalueren en anders te organiseren om duurzaam de opgaves te kunnen realiseren.  

Organisatieontwikkeling
In 2022 hebben we een start gemaakt met de evaluatie van ons organisatiemodel. Het is belangrijk om kritisch naar onszelf te blijven kijken en kansen aan te grijpen om zaken te verbeteren. Met de organisatieontwikkeling willen we nog beter kunnen reageren op de externe ontwikkelingen die op ons afkomen. We gaan stapsgewijs naar een vernieuwde organisatiestructuur waarin we vanuit 3 domeinen gaan werken. De bedoeling is de organisatie in te richten naar twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele/tactische sturing om uitvoering aan de opgaven te geven. We willen een volgende ontwikkelstap zetten die ondersteunend is aan de ambities van ons college en aansluit bij de behoefte uit de organisatie. We willen richting een integrale vorm van samenwerken, met de Zevenaarse samenleving en binnen de organisatie, waarbij medewerkers binnen de visie en kaders professionele ruimte krijgen. We hebben als organisatie een extern bureau ingeschakeld om een reflectie te krijgen op onze visie en de huidige situatie. Het adviesrapport is op managementniveau besproken en de Ondernemingsraad is om advies gevraagd. In 2023 bepalen we de vervolgstappen.    

Bezwaar- en beroep WOZ-waarde
We zien een forse toename in het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften tegen de WOZ-waarde. Het aantal bezwaren steeg van 384 met 66% naar ruim 600 en het aantal beroepschriften van 8 naar 25. De gemeente bepaalt de waarde van (niet) woningen op grond van de wet WOZ. De hoogten van de gemeentelijke Onroerende Zaakbelasting, maar ook die van het waterschap en het rijk, zijn gebaseerd op de WOZ-waarde. De WOZ-waarde van woningen in Zevenaar is gemiddeld met 14,5% gestegen. De hoogte van de OZB woningen is in 2022 conform uw besluit uitsluitend met de inflatiecorrectie en de afspraak in de bezuinigingsopgave verhoogd (samen ongeveer 5%).
Belangrijk om te melden is dat de gemeente niet meer OZB ontvangt door de genoemde waardestijging. De reden hiervoor is dat de waardestijging wordt gecompenseerd door een lager OZB-tarief. We merken dat de hoogte van de WOZ-waarden de laatste jaren meer ophef bij belastingplichtigen geeft. Dit is een landelijke tendens die zich onder andere laat aflezen in het aantal bezwaren dat wordt ingediend.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

56.050

32,3 %

131.173

77,5 %

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07