Onderwijskansenbeleid In 2022 hebben we ook in samenwerking met de betrokken partijen gewerkt aan de doelstellingen uit het beleidsplan onderwijskansen 2020-2023. Op de doelstellingen is goede voortgang geboekt. We noemen hier een paar voorbeelden: de deelname van het percentage doelgroeppeuters aan VVE is verhoogd naar 93%, dit was in 2019 nog 67%. Met de start van de schoolmaatschappelijk werker in het basisonderwijs hebben scholen en gemeente samenwerkingsafspraken gemaakt over een route voor ouders naar gemeentelijke hulp. Verder hebben we het gebruik van het programma Logo 3000 gefaciliteerd met een eenmalige subsidie. Met dit taalprogramma leren kinderen in korte tijd veel nieuwe woorden. Hiermee wordt gewerkt aan de doelstelling voorkomen en aanpak laaggeletterdheid, ook de ouders doen mee omdat thuis met het kind geoefend moet worden. De gemeente en betrokken partners hebben eind 2022 in een bestuurlijk overleg uitgesproken tevreden te zijn met de wijze van samenwerken. Hierbij zijn de doelstellingen uit het beleidsplan en een uitvoeringsplan de leidraad voor het monitoren van de resultaten. Nationaal programma Corona In 2021 hebben we een plan gemaakt voor de besteding van de rijksmiddelen Nationaal Programma Corona (NPO-middelen, doeluitkering). De thema’s zijn hulp en ondersteuning voor kwetsbare gezinnen, een impuls voor sport en beweging, mentale gezondheid leerlingen voortgezet onderwijs en aanpak schoolverzuim als gevolg van de tijdelijke schoolsluitingen. Deze thema’s zijn in 2022 met het onderwijs en de kinderopvang overeengekomen. Medio 2022 is de schoolmaatschappelijk werker op de basisscholen gestart vanuit de rijksmiddelen voor het Nationaal Programma Onderwijs. De scholen, leerlingen en ouders zijn blij met de inzet van de schoolmaatschappelijk werker, niet alleen vanwege de problematieken na Corona. Laagdrempelige ondersteuning voor de leerlingen en de ouders werkt preventief en helpt hen bij het omgaan met problemen met het kind of in het gezin. Evenals in 2021 zijn in 2022 extra uren voor de verzuimcoach gefaciliteerd uit de NPO-middelen. Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat Het Halt-spreekuur op school (Liemers College) is in 2022 voortgezet. Halt heeft gemiddeld één spreekuur per maand uitgevoerd, conform de afspraken met de gemeente. Vanuit de tijdelijke rijksmiddelen voor het Nationaal Programma Onderwijs is het Jongerenwerk op School voortgezet in 2022. Het jongerenwerk was dagelijks aanwezig op locaties van het Liemers College. Ook het schoolmaatschappelijk werk op het Liemers College is vanuit de NPO-middelen voortgezet. De schoolmaatschappelijk werker was gemiddeld 16 uur per week op de scholen aanwezig. Onderwijshuisvesting In 2022 is aanvullend onderzoek gestart naar de huisvesting van de basisscholen Wissel en Tamboerijn, net als voor huisvesting van het Voortgezet onderwijs in overleg met de gemeenten Duiven en Montferland (GRHVOL). Dit onderzoek is halverwege gewijzigd in een onderzoek naar de variant met het primair onderwijs. Voor de toekomstige huisvesting van het Voortgezet Onderwijs is een nieuw onderzoek in voorbereiding. De werkzaamheden voor vernieuwbouw van de Guido Gezellestraat voor de leerlingen van de Sterrenschool en de kinderen van kinderopvang LiemersLotus zijn in 2022 afgerond, net als de financiële verantwoording door het schoolbestuur. De verbouwing van de Carrousel/de Maatjes aan de Kardinaal de Jongstraat is gestart. |