Programma's

Sociaal domein

6.Sociaal domein

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het Sociaal Domein. Hier rekenen we ook natuur- en milieueducatie toe. Voor het realiseren van de opgaven in het Sociaal Domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Begin 2020 is de Beleidsvisie Sociaal Domein 2020-2023 vastgesteld. Dit is een visie op hoofdlijnen voor het brede Sociaal Domein. We werken aan een samenhangend en integraal beleid. Hierbij sluiten we aan op de belevingswereld van de Zevenaarse inwoners en op de sociale structuren in onze gemeente. De visie draagt bij aan het realiseren van de ambities en doelstellingen binnen het sociaal domein.
Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden: financiële beheersbaarheid, goed opdrachtgever-opdrachtnemerschap en datagestuurd werken.
De ambities voor het sociaal domein zijn: we doen (alleen) wat nodig is; eer inwoners in Zevenaar leven in een (sociaal) veilige omgeving; meer inwoners doen zo zelfstandig mogelijk mee aan de maatschappij.

We houden bij de beleidsontwikkeling en uitvoering de volgende principes in acht:

  • Rechtszekerheid – we doen wat nodig is
  • Primaire levensbehoefte – eigen verantwoordelijkheid
  • Positieve gezondheid – samen verantwoordelijk
  • Integrale benadering – de mens staat centraal
  • Van en voor inwoners – inclusieve samenleving
  • Participatie – netwerk samenleving
  • Regionale samenwerking – slim volgen in de basis en voorop lopen waar nodig

Wat willen we bereiken?

Wij willen de kansen en mogelijkheden van (kwetsbare) inwoners vergroten.

Ontwikkelingen

Zorgkosten
Ook in 2022 is de trend van de verdere stijging van zorgkosten voortgezet, ondanks diverse stappen om deze autonome stijging te beteugelen. Wij beseffen ons dat een continuering van deze lijn op termijn niet meer haalbaar is en dat dwingt ons om opnieuw te kijken naar onze huidige visie op zorg. Op dit moment zijn wij nog genoodzaakt om bijna alles door te verwijzen naar zorgaanbieders en dat zorgt er voor dat er te weinig grip is op de kosten. Om dit tij te keren moet er een alternatief komen middels een brede sociale basis en voorliggend veld. In 2022 hebben wij de organisatie voorbereid om deze verschuiving te gaan realiseren en in 2023 gaan wij, samen met de raad, verder op deze lijn om zo een perspectief te krijgen die mogelijkheden biedt.

Jeugd
Hervormingsagenda: Het was de intentie dat rijk en VNG in 2022 overeenstemming zouden bereiken over de hervormingsagenda jeugd. Dat is in 2022 niet gelukt en de verwachting is dat dit voorjaar 2023 wordt. De VNG heeft haar zorgen uitgesproken over de financiële garanties voor gemeenten bij eventuele tekorten. Bij de hervormingsagenda ligt de nadruk op zo thuis mogelijk, brede sociale basis, kleinere groepen, afschaling van zorg en normaliseren.

Arbeidsmarkt: er is nog altijd sprake van krapte, waardoor het lastig was om voor iedereen tijdig passende hulp in te zetten.
Schoolmaatschappelijk werk: de inzet van sociaal maatschappelijk werk (smw) wordt zeer gewaardeerd door alle partijen. Vraagstuk voor komende tijd wordt hoe we smw structureel kunnen inbedden na wegvallen van incidentele (NPO) middelen.

Buurtgezinnen: de pilot die in 2021 is opgezet is in 2022 heel positief gewaardeerd. Er zijn in 2022 meer koppelingen tussen gezinnen tot stand gebracht en de tevredenheid van ouders over deze laagdrempelige vorm van ondersteuning is groot. De intentie is om buurtgezinnen structureel op te nemen in het ondersteuningsaanbod. Deze pilot is een goed voorbeeld van de juiste stappen naar de verbreding van de sociale basis.

Inburgering
De druk op de huisvesting en opvang van onder andere inburgeraars is erg groot. Met de nodige inspanning en creativiteit van de organisaties die bij de huisvesting van inburgeraars betrokken zijn (corporaties, Vluchtelingenwerk en gemeente) is het gelukt om de (verhoogde) taakstelling huisvesting inclusief de achterstand van 2021 in te lopen. De opgave voor de huisvestingstaakstelling 2023 is eveneens hoog en vraagt om alternatieve oplossingen om inburgeraars te huisvesten.  

Opvang vluchtelingen uit Oekraïne
De gemeente Zevenaar heeft voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne aan haar (regionale) taakstelling voldaan. In de gemeentelijke opvang zijn, verdeeld over drie locaties, 187 opvangplekken gerealiseerd. Daarnaast worden ook vluchtelingen in de Particuliere Opvang opgevangen. De opvang van de vluchtelingen is er op gericht dat zij, zo snel als mogelijk is, zelfredzaam en zelfstandig wonen en leven. De opvang en ondersteuning van hen is daarop ook ingericht. Vluchtelingen werken of ontvangen een leefgelduitkering, kinderen gaan naar school, de basisgezondheidszorg en taalonderwijs is geregeld.

Breed Offensief
De Wet Uitvoeren Breed offensief is op 29 november 2022 door de eerste kamer aanvaard en de wet wordt per 1 juli 2023 van kracht.
Met de maatregelen “Breed Offensief” wil het rijk bereiken dat:
• Regelingen rondom mensen met een beperking eenvoudiger worden voor werkgevers en werknemers;
• Werken aantrekkelijker wordt gemaakt voor mensen met een arbeidsbeperking;
• Werkgevers en werkzoekenden elkaar gemakkelijker kunnen vinden in het matchingsproces;
• Het bijdraagt aan duurzaam werk voor de doelgroep.

Kinderopvang toeslagenaffaire
Er is door het rijk een specifieke uitkering beschikbaar gesteld met als doel het bekostigen van gemeentelijke hulp ten behoeve van gedupeerden van de toeslagenproblematiek. Deze middelen kunnen/mogen ingezet worden in de periode 2020 t/m 2025 en zijn bedoeld voor ondersteuning aan gedupeerde ouder(s). Daarnaast is in november 2022 ook ondersteuning aan kinderen van start gegaan. De zogenoemde kindregeling. Gemeenten bieden brede ondersteuning op de vijf leefgebieden (huisvesting, schulden, inkomen, zorg en gezin) aan alle mogelijk gedupeerden die zich aanmelden.
We zijn in 2021 op basis van de gegevens van de belastingdienst gestart met het contact opnemen met de (mogelijk) gedupeerde ouders in de gemeente Zevenaar. We maken voor diegenen die dat willen een analyse van wat nodig is. Aan de hand van die analyse bepalen we de aanpak en maken een inschatting van de kosten die daarmee gemoeid zijn. De belastingdienst heeft zelf inwoners aangemerkt als mogelijk gedupeerd en inwoners kunnen zichzelf aanmerken bij de belastingdienst als mogelijk gedupeerd. De aantallen fluctueren hierdoor. Eind 2022 waren er 72 gedupeerde ouders uit Zevenaar bij ons bekend. Volwassen kinderen die aanspraak willen maken op ondersteuning van de gemeente vanuit de kindregeling moeten zichzelf melden bij ons. Wij krijgen van hen (in tegenstelling tot de gedupeerde ouders) geen adresgegevens. Wel is aangegeven dat het voor Zevenaar mogelijk om 29 gedupeerde kinderen gaat.

Maatschappelijke ondersteuning
We werken regionaal samen aan de transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis. De complexiteit van de problematiek in Zevenaar neemt (onder andere) door deze ontwikkeling toe, maar we vinden het belangrijk om zoveel lokaal mogelijk onze kwetsbare inwoners te ondersteunen. Belangrijk daarbij zijn de regionale meldpunten en de samenwerking tussen het team zorg en veiligheid en de integrale veiligheid (en politie). We kregen te maken met personele krapte waardoor het niet altijd mogelijk was om voor iedereen tijdig passende hulp in te zetten. Dit kwam in het bijzonder tot uiting in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) met tijdelijk een grotere wachttijd voor het behandelen van inwoners. Dit heeft geleid tot een project om in 2023 samen met de partners te kijken naar een andere organisatie van de ondersteuning van GGZ, gemeenten, maatschappelijke werk en huisartsen.
In 2022 hebben we de inkoop van hulpmiddelen ingeregeld, de wijzigingen van de beleidsregels van de huishoudelijke ondersteuning en de organisatie van het doelgroepenvervoer. We zijn regionaal gestart met het voorbereiden van een nieuw inkooptraject en met verbeteringen van al ingekochte dienstverlening. In 2022 kregen we te maken met de prijsstijgingen in de dienstverlening. Uit het cliëntervaringsonderzoek bleek dat de inwoners tevreden waren over de dienstverlening en het daardoor beter mee kunnen doen in de samenleving. Een belangrijk aandachtspunt uit het cliëntervaringsonderzoek, het versterken van de cliëntondersteuning, wordt projectmatig opgepakt.

Organisatie
In 2022 is een start gemaakt met de doorontwikkeling van het sociaal domein. Samen met medewerkers zijn rollen, taken, verantwoordelijkheden en processen weer herijkt en opnieuw vastgesteld. Zodat voor iedereen helder is wat de afspraken zijn. Een andere belangrijke stap is de verdere ontwikkeling in het toetsen op rechtmatigheid en doelmatigheid. Vooral die laatste moet in 2023 en verder een verschil gaan maken. Deze en andere verbeteringen geven ons de basis om verder te werken aan de nodige verbeterslagen en daarmee in 2023 verder mogelijkheden te creëren om de zorgkosten te gaan beteugelen.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

71.739

41,4 %

15.245

9,0 %

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07