- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. Jaarlijks maakt Vitens meer dan 360 miljard liter drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleidskaders
Beleidstafel Droogte: aanbevelingen voor het borgen van voldoende drinkwater tijdens extreem droge perioden.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens N.V..
Aandeel in %
0,60
Ontwikkelingen
Om blijvend schoon drinkwater te kunnen garanderen, moeten drinkwaterbedrijven miljarden investeren in nieuwe zuiveringstechnieken en waterbronnen. Toenemende droogte door klimaatverandering, vervuiling van warmtebronnen en een stijgende vraag naar water vergen hoge en extra investeringen.
Prestaties
Vitens N.V. heeft geen dividend uitgekeerd over het nettoresultaat in 2022.
De solvabiliteit is een belangrijke graadmeter voor de continuïteit van de organisatie. De solvabiliteit geeft de verhouding weer van het eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Volgens de continuïteitsdoelstellingen in het financieel beleid moet de solvabiliteit van Vitens minimaal 30 procent zijn, maar streeft Vitens naar een solvabiliteit van minimaal 35 procent. In 2022 bedroeg de solvabiliteit 31 procent (2021: 30,2 procent), waarmee Vitens aan de ondergrens van de doelstelling zit.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
19.400
8.700
Eigen vermogen
600.300
Vreemd vermogen
1.387.800
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Andere oorzaak van de lage solvabiliteit is de WACC. Deze systematiek beperkt Vitens in de hoeveelheid winst die mag worden gemaakt. Doordat de huidige WACC (2,95 procent voor de periode 2022-2024) te laag is voor de omvang van de investeringsopgave, moet Vitens veel geld bij lenen waardoor de solvabiliteit afneemt.
Zoals verwacht doet Vitens ook dit jaar het voorstel om geen dividend uit te keren. De RvC stelt voor het volledige netto resultaat, met het oog op de opgave, de solvabiliteitsdoelstelling en de vereisten van de banken, toe te voegen aan de reserves.Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleidskaders
Archiefwet 1995
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48
Ontwikkelingen
Eind 2022 werd bekend dat de gemeente Doesburg het eeuwenoude stadhuis in het centrum van de stad gaat verlaten. Ook het archief van Doesburg, dat in een oud schoolgebouw aan de Nieuwstraat is ondergebracht, verhuist naar de nieuwe locatie.
Van enkele kerken in ons werkgebied hebben we de parochiearchieven in ontvangst genomen.
Mede dankzij het Liemers Cultuurpact en met ondersteuning van het Gelders Erfgoed maakten we de foto- en ansichtkaartencollectie toegankelijk. Voordeel is dat de collectie nu vanuit elke locatie geraadpleegd, bewerkt en aangevuld kan worden. Op de website www.liemersinbeeld.nl zijn foto’s uit onze collectie voor iedereen te zien.Prestaties
Gedurende het gehele jaar is aandacht besteed aan de voorbereiding voor het opzetten van een e-depot. De werkzaamheden voor het archief van de enquêtecommissie P&O Zevenaar kostten veel uren. We maakten dossiers en stukken gereed om betrokkenen in de gelegenheid te stellen hun zienswijze kenbaar te maken.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
133
137
123
Resultaat partij
-1
-1
Eigen vermogen
2
1
Vreemd vermogen
95
83
Toelichting
In de begroting 2023 van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 160.000. De verhoging is inclusief de tijdelijke inhuur in verband met het project aansluiting op het E-depot.
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat. Een recente risico-analyse van mogelijke risico's van het Streekarchivariaat heeft dit bevestigd.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Aandeel in %
0,02
Ontwikkelingen
In het kader van onze strategie Ons Kompas Naar Impact heeft BNG Bank in 2022 de bedrijfsvoering verder geoptimaliseerd. In het belang van de klant is er geïnvesteerd in systemen en mensen. Daarnaast is het Klimaatplan Going Green gepresenteerd. Met dit klimaatplan zet BNG Bank een volgende stap in de energietransitie en CO2-reductie. Samen met onze klanten zoals gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen en energiebedrijven willen we Nederland duurzamer, toekomstbestendiger en groener maken.
Prestaties
BNG Bank is tevreden met de financiële resultaten die in 2022 zijn behaald. De ontwikkelingen in de Oekraïne, de verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge energieprijzen en de hoge inflatie hebben geen materiële financiële gevolgen gehad. Over het verslagjaar 2022 werd een nettowinst gerealiseerd van € 300 miljoen. Een jaar eerder kwam de nettowinst uit op € 236 miljoen. Voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties van de liquiditeitsportefeuille. In lijn met het staande beleid stelt BNG Bank voor om 50% van de nettowinst uit te keren. Dit komt neer op een dividenduitkering van EUR 139 miljoen, € 2,50 per aandeel.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
236.000
300.000
Eigen vermogen
5.062.000
4.615.000
Vreemd vermogen
143.995.000
107.459.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het algemeen bestuur.
Aandeel in %
44,98
Ontwikkelingen
In 2022 is besloten dat er een nieuw onderzoek moet komen naar de toekomstige huisvesting van het Voortgezet Onderwijs in Zevenaar. Dit pakken we gezamenlijk op.
De gemeenschappelijke regeling moet herzien worden in verband met de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per juli 2022. We hebben hiervoor twee jaar de tijd tot uiterlijk 1 juli 2024Prestaties
Aanvullend onderzoek voor huisvesting op locatie Vestersbos is voor het VO stopgezet. We starten een nieuw onderzoek naar de toekomstige huisvesting van het VO.
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling zijn noodzakelijk vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen in 2022.Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
844
1.100
1.128
Resultaat partij
0
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands B.V.
Leisurelands B.V.
Omschrijving
Leisurelands B.V. is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
In het voorjaar van 2022 zijn vergunningen voor de doorontwikkeling van Rhederlaag aangevraagd. Hieraan is veel onderzoek, overleg en afstemming aan vooraf gegaan. Op Rhederlaag maakten landbouw en industrie sinds de jaren zestig geleidelijk plaats voor natuur en recreatie. Het is nu het grootste watersportgebied van Oost-Nederland. De laatste fase van de zandwinning komt eraan. Door alle betrokken partijen is de afgelopen jaren gewerkt aan een breed gedragen plan. Dorps- en andere belangenorganisaties, recreatieondernemers en verenigingen verenigden zich in het Integraal Gebiedsoverleg Rhederlaag (IGOR). De gemeente Zevenaar, Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat waren bij het doorontwikkelen partners.
Prestaties
Het bedrijfsresultaat kwam in 2022 uit op € .......... Dat is een afname / toename ten opzichte van 2021, grotendeels te verklaren door ........................
Leisurelands trok in 2022 4,5 miljoen strandbezoekers. In 2020 waren dit er nog 3,6 miljoen. De mooie zomer gaf de festivals en evenementen op de verschillende terreinen een boost. Leisurelands mocht in 2022 meer festivalbezoekers dan ooit verwelkomen. Recreatiegebied Rhederlaag staat met de bezoekersaantallen in de top van beste bezochte gebieden.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
3.909
Eigen vermogen
79.651
Vreemd vermogen
15.651
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands B.V. keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
- Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018;
- Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2022
- Beleidsplan Sociaal Domein, inclusief Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo 2015)) en Participatiewet 2020-2023.
Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Ontwikkelingen
De Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (BVO DRAN) is een gemeenschappelijke regeling tussen 18 regio-gemeenten waaronder gemeente Zevenaar. De BVO DRAN is verantwoordelijk voor de inkoop en uitvoering van het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer is onderverdeeld in het vraagafhankelijk Wmo-vervoer, het routegebonden Wmo-vervoer (het zgn. dagbestedingsvervoer), het routegebonden Jeugdwet vervoer en het routegebonden Leerlingenvervoer. Gemeente Zevenaar heeft al het genoemde doelgroepenvervoer in de BVO DRAN ingebracht. In januari 2022 heeft het vervoer nog te maken gehad met corona maatregelen. In 2022 is corona op zich geen beperkende factor geweest, maar is het aantal ritten niet teruggegaan naar de situatie van voor corona. Ondanks dat er sprake was van minder vervoer, is door de krapte op de arbeidsmarkt een tekort aan chauffeurs ontstaan. Ook is in 2022 gestaakt voor hoger loon. Hierdoor was in 2022 het vervoer dan wel niet altijd volgens de oorspronkelijke afspraken, maar de BVO DRAN en haar gecontracteerde vervoerders hebben binnen regio Arnhem-Nijmegen en specifiek binnen gemeente Zevenaar er wel voor gezorgd dat de dienstverlening in het doelgroepenvervoer niet of nauwelijks hieronder geleden heeft.
Prestaties
Geen bijzonderheden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
1.210
1.404
1.278
Resultaat partij
5.991
3.817
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
10.608
9.985
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk VTH-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
De ODRA heeft met de partners een initiële begroting opgesteld door extrapolatie van de begroting en de realisatie van de voorafgaande begrotingsjaren.
Voor de begroting hanteert de ODRA de werkwijze door trendmatig te begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.Prestaties
Er is uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2022. Alle geplande werkzaamheden zijn in 2022 gerealiseerd. Er is in 2022 uiteindelijk 116 procent van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd.
Enkele vraaggestuurde producten zijn hoger uitgevallen dan begroot.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
624
619
684
Resultaat partij
64
53
Eigen vermogen
1.015
863
Vreemd vermogen
6.446
5.825
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is positief en er is daardoor een laag risico.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
VGGM gaat de organisatie van haar interne bedrijfsvoering versterken. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de bedrijfsvoering krap is georganiseerd en kwetsbaar is op veel onderdelen. Met het voorstel voor de versterking is in 2022 € 1,5 miljoen structureel per jaar toegevoegd aan de begroting. In de nieuwe begroting volgt opnieuw een budgetaanvraag. Door corona, en nu ook de vluchtelingencrisis, is het belang van de veiligheidsregio vergroot en hiermee ook het op orde hebben van de bedrijfsvoering.
Prestaties
Het jaar 2022 heeft voor een belangrijk deel in het teken gestaan het managen van meerdere crises; COVID-19, opvang Oekraïense vluchtelingen en de boerenprotesten.
De brandweer heeft een forse toename (27%) van meldingen verwerkt ten opzichte van 2021. Het is nog onduidelijk of dit structureel blijft. In 2022 heeft VGGM een aanvang gemaakt met de reorganisatie van de sector brandweer met als doel de crisisbeheersing te versterken en te ontvlechten uit de brandweerorganisatie.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
3.762
3.915
3.873
Resultaat partij
1.730
707
Eigen vermogen
9.615
8.513
Vreemd vermogen
49.663
51.358
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleidskaders
De MGR is een uitvoeringsorganisatie. Opdrachtgeverschap gemeenten verloopt via de bestuurscommissies van de verschillende modules. De afspraken worden jaarlijks vastgelegd in de begroting van de MGR met daarbij een uitvoeringsprogramma voor het komende jaar.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
8,70
Ontwikkelingen
Er is geen sprake van nieuw beleid of andere wijzigingen met een betekenisvolle financiële impact. Wel ontwikkelt de MGR zich verder op het gebied van integraliteit, netwerksamenwerking en ketenoptimalisatie in het sociaal domein. Zo wordt bijvoorbeeld vanuit de module Inkoop zorg bezien of uitvoeringstaken, die nu bij de gemeenten liggen, efficiënter regionaal georganiseerd kunnen worden. Kennis, kunde en continuïteit moet hierbij worden geborgd en dubbel werk moet worden voorkomen.
- De module Inkoop zet in 2023 in op verbetering van de contractmonitoring. De verdere decentralisatie van Beschermd Wonen leidt tot een nieuwe contractering. In overleg met gemeenten wordt op grond van ervaringen in 2021 voor wat betreft contractmonitoring, data-analyses, communicatie en bedrijfsvoerende taken van de gemeenten bepaald of en zo ja welke taken de module inkoop in 2022 regionaal gaat oppakken. Daarmee is in deze begroting nog geen rekening gehouden.
- De module Onderwijs. Het RBL verwacht een toename van het aantal- en complexer wordende verzuimmeldingen ten gevolge van corona.
- De module WSP blijft inzetten op advisering over inclusief werkgeverschap richting ondernemers en verbetert de samenwerking met werkzoekendendienstverleners, zoals de RSD en het onderwijs.
- De module WgSW blijft het formeel werkgeverschap invullen van ruim 1.800 SW medewerkers (waarvan 161 medewerkers uit Zevenaar).Prestaties
Zorg
Voor onze inwoners die dat nodig hebben is kwalitatief goede en passende zorg beschikbaar. Verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendruk-verlaging bij aanbieders, door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.Onderwijs
Het RBL volgt de schoolloopbaan van 73.000 leerlingen vanaf 5 jaar, totdat ze een startkwalificatie hebben behaald of 23 jaar worden, met als doel het bieden van professionele ondersteuning in de netwerksamenwerking aan leerplichtige jongeren (tot 18 jaar) waarbij de school-loopbaan niet altijd soepel verloopt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jongeren die ongeoorloofd verzuimen de draad op school weer oppakken en naar een diploma toewerken. De regionale aanpak van voortijdig schoolverlaten vormt een sluitend regionaal vangnet om jongeren te helpen bij het vinden van een passende plek in onderwijs, werk, zorg of een combinatie hiervan. Met als doel een zo zelfstandige mogelijke deelname aan de maatschappij.WSP
Onze belangen behartigen op het gebied van de dienstverlening aan werkgevers in relatie tot het plaatsen van de doelgroepen waarvoor wij een re-integratie-verantwoordelijkheid hebben.
Kengetallen voor de te behalen prestaties zijn:
• de vacature-vervulling die afhankelijk is van het aantal door gemeenten en UWV aangedragen werkfitte werkzoekenden.
• de vervullingsquote van het aantal vervulde vacatures.
• werkgevers-tevredenheid.WgSW
Het vormgeven van het (formeel) werkgeverschap voor ruim 1.800 SW medewerkers, waarvan 161 afkomstig uit Zevenaar. Daarmee krijgen de SW medewerkers hun salaris betaald en zijn HR en arbodienstverlening voor deze medewerkers goed geborgd.CMI
De uitvoering van de inburgeringstrajecten op managementniveau volgen om zo snel te kunnen bijsturen waar resultaten achterblijven.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
5.232
5.383
5.334
Resultaat partij
0
0
Eigen vermogen
699
685
Vreemd vermogen
4.362
4.388
Risico's
Het risicoprofiel voor de MGR (toegelicht in onze nota verbonden partijen) is voor 2023 bepaald op 'gemiddeld'.
Programma
6. Sociaal domein
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
I-visie en I-strategie
Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52
Ontwikkelingen
2022 stond in het teken van Covid 19, de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende zaken zoals de energiecrisis, opvang Oekraïners en uitbetaling van de leefgelden. Daarbij komen de personeelstekorten op de arbeidsmarkt voor SDL als werkgever. Dit laatste zien we ook als een kans voor klanten van de RSD. Daarnaast vraagt de nieuwe wet inburgering en de bestuurlijke opdracht bij de RID aandacht. Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID.
Prestaties
De jaarrekening SDL laat ten opzichte van de bijgestelde begroting een voordeel zien van € 155.000.
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende service level agreement (SLA) voor ICT-verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
5.559
5.557
5.809
Resultaat partij
168
155
Eigen vermogen
436
182
Vreemd vermogen
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
De gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR.
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
45
Ontwikkelingen
RDL is bezig met de afronding van de bouw van een nieuw aanbiedstation op 7Poort als vervanging voor de locatie aan de Didamseweg.
Prestaties
De hoeveelheid restafval op de aanbiedstations is verder gedaald van 24 kg naar 20 kg per inwoner. Dit ligt in lijn met de daling van de totale hoeveelheid afval. Het streven is dat na ingebruikname van het nieuwe aanbiedstation de hoeveelheid nog verder daalt.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
1.874
2.056
1.993
Resultaat partij
-32
162
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
1.632
6.652
Toelichting
Vooral door minder kosten bij de aanbiedstations (onder andere door uitstel ingebruikname 7Poort) en minder gemaakte uren is het resultaat over 2022 positief.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Het nieuwe programma voor Interreg VI Deutschland-Nederland is officieel ingediend bij de Europese Commissie. Dit betekent het begin van een nieuwe subsidieperiode, waarin grensoverschrijdende projecten kunnen gaan starten. Voor de Nederlands-Duitse grensregio staat in de periode 2021-2027 een bedrag van ca. 450 miljoen euro ter beschikking.
Prestaties
Sinds juni 2022 is het mogelijk om met de Nederlandse OV-chipkaart in- en uit te checken op de stations van Emmerich, Praest en Elten. De realisatie van de OV-chippalen in Duitsland is ondersteund door de Euregio Rijn-Waal met behulp van het Europese subsidieprogramma INTERREG Deutschland-Nederland. In 2022 zijn diverse grensoverschrijdende projecten succesvol afgerond, onder meer de Grenzeloze Toeristische Innovatie en EuregioRail.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
11
12
12
Resultaat partij
218
8
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
0
0
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf telt 5,8 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander N.V. zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleidskaders
Klimaatakkoord (2019)
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander N.V.
Aandeel in %
0,45
Ontwikkelingen
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 zo’n 1,5 miljoen bestaande woningen in Nederland aardgasvrij zijn. De overheid heeft besloten dat Nederland in 2050 helemaal aardgasvrij is. Als netbeheerder speelt Alliander een cruciale rol in deze omschakeling. Aandeelhouders hebben een obligatielening van € 600 miljoen beschikbaar gesteld. Deze kapitaalversterking is noodzakelijk vanwege alle investeringen in duurzaamheid en de energietransitie. Zevenaar heeft een lening uit staan van afgerond € 3 miljoen.
De staat en de 3 grote netwerkbedrijven werken aan een Afsprakenkader. Met dit akkoord wordt een cruciale stap gezet naar een structurele oplossing voor de kapitaalbehoefte van de regionale netwerkbedrijven. Het Afsprakenkader gaat in op de toetreding van de Staat en een eventuele participatie als nieuwe aandeelhouder. Voordat Alliander en de andere netwerkbedrijven het Afsprakenkader kunnen ondertekenen, zullen zij allen hun interne goedkeuringsprocessen moeten doorlopen en dienen de bestaande aandeelhouders hier ook goedkeuring voor te geven.Prestaties
In 2023 is over het boekjaar 2022 in totaal € 81,9 miljoen dividend uitgekeerd. (€ 101 miljoen over 2021). Dit komt overeen met 45% van het resultaat na belastingen. De uitkering per aandeel over 2022 is ongeveer € 0,60 (€ 0,75 over 2021).
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
242.000
198.000
Eigen vermogen
4.470.000
4.570.000
Vreemd vermogen
5.730.000
6.106.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel. In de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is dit risico meegenomen.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro B.V. wordt uitgeoefend door de wethouder sport (A. Boone).
Aandeel in %
100
Ontwikkelingen
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de rekenkamer rond de governance van ATARO B.V. heeft de gemeenteraad in februari 2021 ingestemd met een herziening van de governance Ataro B.V. en het college opdracht gegeven tot verdere implementatie. Als gevolg hiervan zijn in 2022 drie dienstverleningsovereenkomsten gesloten met Ataro B.V., gericht op de sportaccommodaties, combinatiefunctionarissen en voor de Turmac Cultuurfabriek. Hiermee is een professionaliseringsslag gestart om de basis op te orde te krijgen, o.a. door de start van een visie en missie traject. Ook wordt er sinds 2022 met Ataro B.V. gekeken naar de mogelijkheden tot het realiseren van ledverlichting en beregeningsinstallaties bij de buitensportaccommodaties.
Prestaties
Aan de dienstverleningsovereenkomsten zijn prestatieafspraken gekoppeld.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
2.633
2.168
2.977
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
Regionale Agenda 2023 - 2024
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid. Uit het algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
5,60
Ontwikkelingen
In 2022 heeft de gemeente Zevenaar voor 2023 en 2024 ingetekend op vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Prestaties
Uitvoering geven aan de vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Bijdrage gemeente
123
305
320
Resultaat partij
331
158
Eigen vermogen
0
190
Vreemd vermogen
1.364
4.928
Risico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,57 per inwoner de financiële verplichtingen voor de regionale agenda steeds voor een beperkte periode worden aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning