Baten en lasten per programma
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Primitieve begroting | Na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Baten | 24.279 | 19.931 | 5.033 | -14.898 |
Lasten | 24.682 | 21.384 | 3.496 | 17.888 |
Resultaat voor bestemming | -402 | -1.453 | 1.537 | 2.990 |
Mutaties reserves | ||||
Baten | 190 | 1.343 | 251 | -1.092 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 190 | 1.343 | 251 | -1.092 |
Resultaat na bestemming | -212 | -110 | 1.788 | 1.898 |
Verschillenanalyse
3. | Economie | ||||
---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken | Lasten | 631.000 | V | I |
3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken | Lasten | 80.000 | V | I |
---|
3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken | Lasten | 33.000 | V | I |
---|
3.1 Economische ontwikkeling - Herstelplan | Lasten | 294.000 | V | I |
---|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-oost bedrijven 1. De bijstelling van de grondopbrengsten in de grondexploitatie op basis van de grondprijsbrief 2023 bedraagt € 3.422.000 positief. 2. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Bedrijven bedragen € 199.000 nadelig. De lagere rentevoet (1,23% in plaats van 1,35%) heeft voor deze winstgevende grondexploitatie een dempend effect. Vertraging in de gronduitgifte, met name de fashion outlet centre (FOZ) levert ook een rentenadeel op. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de verplichte discontovoet van 2% waarmee het resultaat contant wordt gemaakt in toenemende mate afwijkt van de rekenrente. De rekenrente welke ook aan regels onderhevig is, laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor 2022 bepaald op 1,23%. Het verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij positieve grondexploitaties nadelig uit. 3. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. In combinatie met een hoger percentage voor toekomstige inflatieverschillen levert dit een nadeel op van € 1.005.000. 4. De vertraging in de uitspraak van de Raad van State rond het Tracébesluit Via15 heeft tot blijvende onzekerheden geleid bij kavelkopers en bij de ontwikkelaar van de FOZ. De eerder genoemde vertraging in de uitgifte vraagt om extra budget voor VTU- en plankosten. Enkele kavels rond de FOZ en op de Landeweer vragen om extra aandacht om deze op een verantwoorde wijze afgezet te krijgen. Hierbij is een (gedeeltelijke) planwijziging een optie en dit kost extra uren voor onderzoek e.d.. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget voor planvorming te verhogen. Een nadeel van € 627.000. 5. Het budget voor civieltechnische werken levert per saldo een nadeel op van € 97.000 omdat kosten zijn gemaakt voor het woonrijp maken van het kavel van de supermarkt. Deze kosten waren echter niet voorzien in de grondexploitatie. 6. De overige niet nader verklaarde verschillen bedragen per saldo € 3.000 nadelig. | Lasten | 1.491.000 | V | I |
---|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Herstelplan | Lasten | 40.000 | V | I |
---|
3.4 Economische promotie - Toeristenbelasting | Baten | 436.000 | V | I |
---|
0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan | Baten | -334.000 | N | I |
---|
0.10 Onttrekkingen reserves - Invullen gebouw Raadhuisplein | Baten | -25.000 | N | I |
---|
0.10 Onttrekkingen reserves - Noodherstelfonds ondernemers | Baten | -631.000 | N | I |
---|
0.10 Onttrekkingen reserves - Reserve centrummanagement | Baten | -80.000 | N | I |
---|
Programma 3 Economie - Overige verschillen | Lasten | -37.000 | N | I |
---|