Economie

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

24.279

19.931

5.033

-14.898

Lasten

24.682

21.384

3.496

17.888

Resultaat voor bestemming

-402

-1.453

1.537

2.990

Mutaties reserves

Baten

190

1.343

251

-1.092

Lasten

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

190

1.343

251

-1.092

Resultaat na bestemming

-212

-110

1.788

1.898

Verschillenanalyse

3.

Economie

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
Op 20 april 2022 heeft de raad € 1.000.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve voor het noodherstelfonds voor ondernemers. Voor het taakveld economische ontwikkeling was dit een bedrag van € 685.000. In 2022 is voor een bedrag van € 131.000 aan vouchers uitbetaald aan MKB- en horecaondernemers. Het bedrag dat eind 2022 resteert bedraagt € 554.000 en zal in 2023 worden ingezet voor een subsidieregeling tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers. Voor de uitvoeringskosten is in dezelfde vergadering van 20 april 2022 door de raad € 100.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve. Hiervan is in 2022 € 23.000 besteed. Het bedrag dat eind 2022 resteert bedraagt € 77.000 en zal in 2023 worden ingezet voor de uitvoeringskosten van de subsidieregeling tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers. Dekking van deze kosten vindt plaats uit de algemene reserve. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 631.000

Lasten

631.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
In 2022 is uit de bestemmingsreserve Centrummanagement een bedrag van € 25.000 ingezet voor werkzaamheden van een centrummanager. Deze hadden ten doel het professionaliseren van de samenwerking in het centrum, verdere profilering en het opzetten en borgen van een centrummanagementorganisatie. In 2023 gaan we verder met dit project. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 80.000.

Lasten

80.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
Voor het uitvoeren van een nulmeting het jaar voorafgaand aan de opening van de fashion outlet Zevenaar is in de kadernota 2018 € 15.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve. Opening is op z'n vroegst voorzien eind 2024. Een voordeel van € 15.000. Daarnaast wordt de reclamebelasting die geheven wordt bij ondernemers in het centrum onder aftrek van perceptiekosten doorgesluisd naar de beheerder van het ondernemersfonds. Het totaalbedrag van de opgelegde reclamebelasting ligt lager dan begroot waardoor ook minder in het ondernemersfonds kon worden gestort. Een voordeel van € 18.000. Een totaal voordeel van € 33.000.

Lasten

33.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Herstelplan
In het corona herstelplan is een aantal maatregelen opgenomen waarvoor budget is geraamd in 2022. Deze maatregelen zijn niet of niet volledig tot uitvoering gekomen, waardoor een voordeel is ontstaan van € 294.000. Het betreft hier de maatregelen: Logistieke hotspot (€ 60.000), centrum Zevenaar (€ 174.000), digitaal platform voor ondernemers (€ 14.000), MKB vouchers (€ 5.000) en stimuleren ondernemers Zevenaar (€ 41.000).

Lasten

294.000

V

I

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-oost bedrijven
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 21 maart 2023 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2022. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar-Oost Bedrijven becijferd op € 14.177.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2023. Ten opzichte van vorig jaar is dit een verbetering van € 1.491.000 NCW. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. De bijstelling van de grondopbrengsten in de grondexploitatie op basis van de grondprijsbrief 2023 bedraagt € 3.422.000 positief.

2. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Bedrijven bedragen € 199.000 nadelig. De lagere rentevoet (1,23% in plaats van 1,35%) heeft voor deze winstgevende grondexploitatie een dempend effect. Vertraging in de gronduitgifte, met name de fashion outlet centre (FOZ) levert ook een rentenadeel op. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de verplichte discontovoet van 2% waarmee het resultaat contant wordt gemaakt in toenemende mate afwijkt van de rekenrente. De rekenrente welke ook aan regels onderhevig is, laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor 2022 bepaald op 1,23%. Het verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij positieve grondexploitaties nadelig uit.

3. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. In combinatie met een hoger percentage voor toekomstige inflatieverschillen levert dit een nadeel op van € 1.005.000.

4. De vertraging in de uitspraak van de Raad van State rond het Tracébesluit Via15 heeft tot blijvende onzekerheden geleid bij kavelkopers en bij de ontwikkelaar van de FOZ. De eerder genoemde vertraging in de uitgifte vraagt om extra budget voor VTU- en plankosten. Enkele kavels rond de FOZ en op de Landeweer vragen om extra aandacht om deze op een verantwoorde wijze afgezet te krijgen. Hierbij is een (gedeeltelijke) planwijziging een optie en dit kost extra uren voor onderzoek e.d.. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget voor planvorming te verhogen. Een nadeel van € 627.000.

5. Het budget voor civieltechnische werken levert per saldo een nadeel op van € 97.000 omdat kosten zijn gemaakt voor het woonrijp maken van het kavel van de supermarkt. Deze kosten waren echter niet voorzien in de grondexploitatie.

6. De overige niet nader verklaarde verschillen bedragen per saldo € 3.000 nadelig.

Lasten

1.491.000

V

I

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Herstelplan
Vanuit het corona herstelplan is € 40.000 geraamd voor het samenstellen van een gemeentelijk interdisciplinair team ("1,5 meter team"), voor ondersteuning an advies in het kader van corona. Dit is niet nodig gebleken waardoor een voordeel ontstaat van € 40.000.

Lasten

40.000

V

I

3.4 Economische promotie - Toeristenbelasting
In de afgelopen 2 jaren (2020 en 2021) zijn vanwege de corona-maatregelen de verwachte inkomsten van de toeristenbelasting voor de helft afgeraamd. Nu de maatregelen al een tijd zijn opgeheven en het corona-tijdperk achter ons lijkt te liggen, constateren we op basis van de definitief opgelegde aanslagen dat de opbrengsten van de toeristenbelasting op het normale niveau zijn uitgekomen en over 2021 zelfs boven de reguliere raming uitstijgen. Het herstel van het toerisme na de coronacrisis leverde extra, niet geraamde opbrengsten op. De definitieve aanslagen leggen wij op in het navolgende jaar omdat eerst dan het aantal overnachtingen vast staat en de hoogte van de belastingaanslag bepaald kan worden. Het voordeel in 2022 heeft voor het grootste deel betrekking op 2021. Dit bedrag is in 2022 geboekt omdat het boekjaar 2021 afgesloten is.

Baten

436.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Omdat er geen uitgaven zijn gerealiseerd voor alle maatregelen, kunnen deze ook niet worden onttrokken aan de bestemmingsreserve corona herstelplan.

Baten

-334.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invullen gebouw Raadhuisplein
Zoals is toegelicht onder taakveld 0.3 en het investeringsoverzicht vergt de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd. Hierdoor vindt de geraamde onttrekking ook niet plaats.

Baten

-25.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Noodherstelfonds ondernemers
Voor het noodherstelfonds ondernemers is in 2022 een bedrag van € 785.000 als onttrekking aan de algemene reserve begroot. De werkelijke onttrekking bedraagt € 154.000. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 631.000.

Baten

-631.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Reserve centrummanagement
Voor de werkzaamheden van een centrummanager is een bedrag van € 105.000 als onttrekking aan de bestemmingsreserve begroot. De werkelijke onttrekking bedraagt € 25.000. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 80.000.

Baten

-80.000

N

I

Programma 3 Economie - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

-37.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07