Wat hebben we gedaan?
8.1 Ruimtelijke Ordening | ||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | Jaar realisatie | 2023 |
---|---|---|
Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij? |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Met het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet is de planning wel aangepast. In 2022 hebben de werkgroepen verder gewerkt binnen de verschillende sporen van de Omgevingswet. Zo zijn we aangesloten op het landelijk digitale stelsel en is daar volop mee geoefend, hebben we de verplichte beleidsstukken voorgelegd aan de raad, zijn afspraken gemaakt over de werkwijze en zijn processen voor vergunningen en ruimtelijke procedures bepaald. De omgevingstafel is verder uitgewerkt en we hebben een start gemaakt met het bundelen van beleid voor de fysieke leefomgeving en de omgevingsvisie. We werken steeds richting inwerkingtreding van de wet zoals die op dat moment geldt, aan de hand van de lijst met minimale eisen van de VNG. | |||||
8.3 Wonen en bouwen | |||||
8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar | Jaar realisatie | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Op 24 november 2021 heeft u besloten een aanvullend budget beschikbaar te stellen voor het doen van aanvullend onderzoek en de effecten van twee varianten uit het haalbaarheidsonderzoek. U heeft eveneens de stedenbouwkundige kaders voor de locatie Vestersbos vastgesteld. Met deze investering dekken we in 2022 de (voorbereidende) planologische kosten om te komen tot een gewijzigd bestemmingsplan. In 2022 is een Quickscan Woningbouw uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn afgerond. | |||||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | Jaar realisatie | 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De regie op woningbouwprogramma is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte). Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek, eind Q1 2023 ontvangen wij de resultaten van het onderzoek 2022. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal 2.0, Plan Woningbouw, Liemerse Woonagenda en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren. Ook zijn wij gestart met het regieteam om meer regie op de projecten te krijgen en de bouwstroom aan te jagen. | |||||
8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties | Jaar realisatie | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|
De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is volop in ontwikkeling. Door de goede uitgifte de afgelopen jaren heeft de gemeenteraad besloten de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden met het nieuwe buurtschap De Holtkamp (circa 120 woningen). De verwachting is dat we in 2022 ook het laatste buurtschap ’t Hof zullen toevoegen aan de grondexploitatie. De buurtschappen De Tol en De Bem worden komend jaar afgerond en overgedragen naar de beheersorganisatie. In het woningbouwplan Middag-Oost is momenteel uitsluitend nog een beperkt aantal vrije kavels beschikbaar. Momenteel worden plannen uitgewerkt voor een nieuwe fase waarbij ontwikkelaars worden benaderd die interesse hebben. Dit zal in 2022 naar verwachting leiden tot nieuwe bouwactiviteiten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In totaal waren er in heel Groot Holthuizen begin 2022 (de Tol, de Bem, de Stede en de Holtkamp) nog circa 131 kavels niet geleverd. Door het “arrest van Didam” was de inschatting begin 2022 dat 2 kavels verkocht zouden worden. Conclusie is dat in het afgelopen jaar 3 kavels zijn geleverd. In de buurtschappen de Tol en de Stede moet nog een beperkt aantal kavels (5) worden geleverd. Dit zal naar verwachting in de komende twee jaar plaatsvinden. In de Bem zijn geen kavels meer beschikbaar. De overige kavels bevinden zich in het buurtschap de Holtkamp. Voor buurtschap de Holtkamp stond 2022 in het teken van bouwrijpmaken van het plangebied en de verkoop/ontwikkeling van de gemeentelijke gronden. Het bouwrijpmaken van het plangebied is zo goed als afgerond. Alleen voor “het Erf” kunnen de eerste bouwrijpactiviteiten pas beginnen nadat de sloop en sanering van het gebied is afgerond. Voor de verkoop/ontwikkeling van de gemeentelijke gronden zijn gesprekken gaande met een tweetal ontwikkelaars en woningcorporatie Baston. De verkoop van particuliere kavels is vanwege een lopende rechtszaak vertraagd. Verwachting is dat de eerste kavels in de Holtkamp in 2023-2024 geleverd gaan worden. In totaal gaat het in de Holtkamp om circa 126 woningen. De gevolgen voor de uitgifte vanuit het “arrest van Didam”, de oorlog in Oekraïne (prijsstijgingen) en een stijgende hypotheekrente zijn verwerkt in de grondexploitaties. De grondexploitatie Zevenaar-Oost is inmiddels uitgebreid met het buurtschap ’t Hof. Voor dit buurtschap wordt een bestemmingsplan opgesteld en is de uitvraag naar een ontwikkelaar in 2023 de markt opgezet. Verwachting is dat de eerste kavels in 2025 kunnen worden opgeleverd. In totaal gaat het in ’t Hof om circa tussen de 120 en 150 woningen. Voor Middag-Oost fase III heeft een selectie plaatsgevonden voor een ontwikkelaar. Met de winnaar van deze selectie en met woningcorporatie Baston zijn wij momenteel bezig met het afronden van verkoop- en realisatieovereenkomsten. De uitgifte voor Middag-Oost fase III is voorzien in 2023. De effecten van het “arrest van Didam”, de stijging van de hypotheekrente en de oorlog in Oekraïne zijn opgenomen in de herziening van de grondexploitatie. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken. | 684 |