Paragrafen

Lokale heffingen

Algemeen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2022 gelden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze heffingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2022 is 1,4% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

Een essentieel kader is de beperking dat lokale belastingen en heffingen niet afhankelijk gemaakt mogen worden van inkomen, winst of vermogen. Inkomenspolitiek is voorbehouden aan het Rijk. De specifieke beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting primitief 2022

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil

Belastingen

Hondenbelasting

370

370

362

-8

Belasting op eigendom woningen

7.999

7.999

8.343

344

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

4.818

4.818

5.909

1.091

Precariobelasting

52

52

50

-2

Precariobelasting kabels en leidingen

0

0

0

0

Reclamebelasting

105

105

99

-6

Toeristenbelasting

382

382

818

436

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

931

861

-70

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

113

119

6

Totaal belastingen

14.882

14.770

16.561

1.791

Heffingen

Leges - burgerzaken

100

100

107

7

Leges - paspoorten en rijbewijzen

384

469

444

-25

Leges - opstellen en handhaven APV

55

55

60

5

Marktgelden

36

36

35

-1

Afvalstoffenheffing

3.679

3.679

3.579

-100

Lijkbezorgingsrechten

147

174

152

-22

Leges - omgevingsvergunningen

670

1.201

1.135

-66

Leges - ruimtelijke ordening

15

15

33

18

Leges - welstand

42

60

78

18

Rioolheffing

4.661

4.712

4.869

157

Vermakelijkhedenretributie

30

30

30

0

Totaal heffingen

9.819

10.531

10.522

-9

Totaal belastingen en heffingen

24.701

25.301

27.083

1.782

Overzicht kostendekkendheid

Heffingsoort
(bedragen x € 1.000)

Begroting 2022

Rekening 2022

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Afvalstoffenheffing

3.544

135

3.679

100%

3.131

104

3.579

111%

Rioolheffing

4.126

535

4.661

100%

3.804

736

4.869

107%

Lijkbezorging

274

152

147.

35%

318

152

152

32%

Marktgelden

69

50

36

30%

77

50

28

22%

Leges:

Titel 1 Algemene dienstverlening

501

264

485

63%

459

205

579

87%

Titel 2 Omgevings- vergunningen

337

206

733

135%

704

573

1247

98%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

57

51

46

43%

21

18

39

94%

Totaal leges

895

520

1.264

89%

1.184

797

1.865

94%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden op basis van de publicatie van COELO. De gemiddelde lastendruk is een zo'n goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de lastendruk iets afwijken van andere publicaties.

Belastingsoort

2021

2022

Afvalstoffenheffing

184

189

OZB eigendom woning

382

407

Rioolheffing

237

233

Kwijtschelding en oninbaar

Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.
Binnen deze beperkte beleidsvrijheid heeft uw raad in haar Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen o.a. bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en maakt uw raad gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen rond of op 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking kan komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Kengetallen
Aantal kwijtscheldingsverzoeken:
Geautomatiseerd toegekend 443 aanslagbiljetten
Aantal handmatige verzoeken 644
-   Waarvan 266 geheel of gedeeltelijk
-   Waarvan 365 afgewezen
-   Waarvan 13 ingetrokken      

Aantal vorderingen oninbaar en op welke gronden:
In 2022 zijn 280 vorderingen over heffingsjaren tot en met 2022 oninbaar geleden.   
De gronden waarop een vordering oninbaar kan worden geleden zijn:
-   Op voorstel van de deurwaarder, geen verhaalsmogelijkheden;
-   Overleden, erfgenamen niet traceerbaar;
-   Oninbaar schuldhulpverlening;
-   Oninbaar failliet;
-   Oninbaar Vertrokken onbekend waarheen.

Aantal vorderingen overgedragen aan deurwaarder in 2022: 1153

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07