1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen | |||
1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen | |||
Wij stimuleren inwonersinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 zijn met name nieuwe initiatieven gestimuleerd op locaties waar volgens Hartstichting Nederland niet voldoende dekking was en geen aangemelde AED's geregistreerd stonden. In 2023 geven wij hier een vervolg aan. | |||
1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid | |||
1.2.1 Bestrijden ondermijning | |||
We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar hebben wij in 2018 opgeleverd. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 hebben we acht preventieve controles uitgevoerd met het kernteam ondermijning. Hierin wordt door verschillende afdelingen, politie en ODRA samengewerkt. Het kernteam wordt door alle partijen nog steeds als positief ervaren. | |||
1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente | |||
We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal zes nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De verbinding tussen zorg en veiligheid is vormgegeven door middel van een convenant. We hebben samengewerkt met betrokken partijen om escalerende situaties te voorkomen. In 2022 hadden we last van overlastgevende jeugdgroepen. We hebben geïnvesteerd in de samenwerking met politie, OM en jongerenwerk. De aandacht voor deze groepen is via de gezagsdriehoek in de aanpak geprioriteerd. Daarvoor is het convenant 'Werkproces integrale aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar' afgesloten. | |||
4.1 Onderwijs | |||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | |||
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
Het IHP 2020-2036 is leidend. De verbouwing van de Platanenlaan en de herinrichting van het buitenterrein is afgerond en verantwoord. De verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool (basisonderwijs) en kinderopvang LiemersLotus is in 2021 grotendeels afgerond. De financiële verantwoording is eind 2022 afgelegd. De verbouwing van de Carrousel/de Maatjes is gestart. Een aanvullend onderzoek naar huisvesting van primair (Wissel/Tamboerijn) en voortgezet onderwijs op de locatie Vestersbos heeft zich halverwege het jaar 2022 gewijzigd in een onderzoek naar de huisvesting van primair onderwijs. Voor de toekomstige huisvesting van het Voortgezet onderwijs is een nieuw onderzoek noodzakelijk. | |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | |||
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Het aanvullend onderzoek naar de toekomstige huisvesting op locatie Vestersbos is stopgezet. Er wordt een nieuw onderzoek opgestart in samenspraak met de GRHVOL en het schoolbestuur. | |||
Kennisnemen van de noodzaak voor nieuw onderzoek naar de toekomstige huisvesting van het Voortgezet Onderwijs in Zevenaar. | |||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | |||
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 hebben we initiatieven uit de doorlopende lijn voor leesstimulering uitgebreid. In 2022 is de Bibliotheek Op School gestart op de scholen van Gelders Eiland. Na corona is een aantal initiatieven weer opgestart zoals de boekstartcoach op het consultatiebureau. Verder zijn er in het kader van het onderwijskansenbeleid nog andere projecten gestart zoals het project Samen Digitaal. Met dit project helpen vrijwilligers de ouders en kinderen thuis met het leren van de Nederlandse taal. | |||
4.2 Kinderopvang | |||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | |||
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
De jaarlijkse subsidies passen binnen de geraamde begrotingen. | |||
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | |||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | |||
Voor het realiseren van de structuurversterking in het sociaal domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 heft regelmatig overleg plaats gevonden met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen, thema's en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023. | |||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | |||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | |||
Jeugdhulp en Wmo zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning Wmo zijn ingekocht. Voorbereidingen op nieuwe inkoopronde Wmo zijn eind 2022 gestart. Inflatiecorrectie op tarieven in 2022 is hoger dan verwacht, maar doorwerking van de inflatie vindt pas plaats in 2023. | |||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | |||
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 is de mantelzorgondersteuning uitgevoerd door Caleidoz. Zij hebben de mantelzorgers goed in beeld en ondersteunen hen met raad en daad waar dat nodig is. Het mantelzorgcafé biedt een plaats om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen. In november is de Mantelzorgmarkt georganiseerd. In 2023 onderzoeken we de vorm van mantelzorgwaardering die we willen bieden in de toekomst. | |||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | |||
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. In 2022 hebben we gewerkt aan de volgende onderwerpen:
In 2022 is een groot aantal projecten afgerond om onze beleidsdoelstellingen te behalen. Ook voor 2023 staan er meerdere projecten op de planning. | |||
6.3 (Arbeids)Participatie | |||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | |||
Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Bestuurlijke opdracht RSD 2021-2023 Compensatie gevolgen coronacrisis voor gemeenten t.b.v. SW-bedrijven Aanvraag vangnetuitkering 2022 gemeente Zevenaar | |||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | |||
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
De instroom van statushouders die onder de nieuwe inburgeringswet vallen is sinds Q3 op gang gekomen. De gemeente heeft in 2022 voldaan aan de taakstelling huisvesting statushouders. De achterstand van 2021 is tevens ingelopen. | |||
8.1 Ruimtelijke Ordening | |||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | |||
Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij? | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Met het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet is de planning wel aangepast. In 2022 hebben de werkgroepen verder gewerkt binnen de verschillende sporen van de Omgevingswet. Zo zijn we aangesloten op het landelijk digitale stelsel en is daar volop mee geoefend, hebben we de verplichte beleidsstukken voorgelegd aan de raad, zijn afspraken gemaakt over de werkwijze en zijn processen voor vergunningen en ruimtelijke procedures bepaald. De omgevingstafel is verder uitgewerkt en we hebben een start gemaakt met het bundelen van beleid voor de fysieke leefomgeving en de omgevingsvisie. We werken steeds richting inwerkingtreding van de wet zoals die op dat moment geldt, aan de hand van de lijst met minimale eisen van de VNG. | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | |||
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De regie op woningbouwprogramma is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte). Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek, eind Q1 2023 ontvangen wij de resultaten van het onderzoek 2022. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal 2.0, Plan Woningbouw, Liemerse Woonagenda en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren. Ook zijn wij gestart met het regieteam om meer regie op de projecten te krijgen en de bouwstroom aan te jagen. |