Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Onze samenleving is voortdurend in beweging. De communicatie vanuit de gemeente sluit hierbij aan en verandert mee. Alleen door samenwerking met inwoners en partners kunnen we problemen oplossen en samen zorgen dat het prettig wonen, werken en leven is in onze gemeente. Daarom faciliteren wij participatie en laten we de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner over. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, zetten we in op herkenbaarheid, openheid, heldere communicatie én trots.  

Communicatie is een belangrijk instrument voor de gemeente. Iedereen binnen onze organisatie communiceert. Communicatie is niet alleen vertellen, maar vooral luisteren en aandacht geven. Dit komt ook duidelijk naar voren in de besturingsfilosofie en het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Het moet anders en het gaat anders, samen!’.
Beide documenten geven richting aan hoe over de verbinding met inwoners wordt gedacht. Zo willen we werken vanuit een open cultuur en duidelijk zijn in wat we doen en waarom. ‘We willen prettig samenwerken en een verbindende gemeente zijn. We willen weten wat er speelt en leeft in de verschillende kernen en we kijken wat er wel kan in plaats van niet.’

De volgende zeven hoofdlijnen vormen de basis van onze communicatie in de periode 2022-2026:
1)   Optimale informatievoorziening en dienstverlening
2)   Van buiten naar binnen
3)   Steeds meer in gesprek
4)   Trots op Zevenaar
5)   Buiten winnen is binnen beginnen
6)   Online waar het kan, offline waar nodig
7)   Vooruitstrevend en vernieuwend

Wat hebben we in 2022 gedaan? (highlights)

  • In 2022 is het nieuwe college geïnstalleerd en zijn we aan de slag gegaan met hun profilering. 'Wie zijn de nieuwe wethouders en waar zetten zij zich de komende bestuursperiode voor in' stond hierbij centraal.
  • Om met onze communicatie aan te haken bij het coalitieakkoord, hebben we voor de komende bestuursperiode een communicatievisie geschreven. Hier komen o.a. bovengenoemde zeven hoofdlijnen in terug.  
  • In oktober 2022 hebben we onze vernieuwde gemeentelijke website gelanceerd. Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid staat bij de nieuwe website voorop. Inwoners en ondernemers kunnen hier informatie vinden en digitaal zaken regelen.
  • In oktober 2022 lanceerden we ook het participatieplatform ZevenaarVerbindt.nl. Hier vindt online participatie plaats. Het platform is inmiddels al een aantal keer succesvol ingezet.
  • Samen met team P&O zijn we aan de slag gegaan met o.a. een 'WerkenbijZevenaar' pagina, om onze arbeidsmarktcommunicatie verder vorm te geven.
  • We hebben een 'menu' voor participatie samengesteld en dit maakt standaard deel uit van communicatietrajecten.
  • In 2022 zijn we op alle sociale mediakanalen gegroeid. Momenteel laten we via ZevenaarVerbindt.nl inwoners meedenken over de doorontwikkeling van onze kanalen.
Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07