Sociaal domein

Wat wilden we bereiken?

Wat wilden we bereiken?

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Het versterken van de sociale structuur én de 'basis op orde' in onze gemeente. Het gaat hier om het geheel van inwoners, organisaties, diensten en voorzieningen. De essentie is de samenhang tussen de mensen te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de participatie in de stad, dorpen en wijken te bevorderen. Wij versterken deze structuur onder andere door inwoners en organisaties te faciliteren bij initiatieven, hen daarbij te ondersteunen en te positioneren. Daarbij investeren we in ontmoeting dichtbij onze inwoners en maatschappelijke partners. Als regisseur stellen wij ons actief op om verbindingen te initiëren en te stimuleren. Het gaat tot slot ook om grip op de kosten en flexibiliteit ten aanzien van inkoop en verantwoording binnen het sociaal domein te versterken.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

We gaan op het gebied van jeugd en maatschappelijke ondersteuning uit van de kracht van de samenleving en sluiten aan bij de leefwereld van inwoners en gezinnen. Onze activiteiten zijn erop gericht de inwoners in hun kracht te zetten en de samenleving actiever te maken. Hierbij houden we oog voor kwetsbaarheid, vergrijzing en voor jeugd en gezin. Daarbij zijn we gericht op het verminderen van de kosten van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2022

Werkelijk
2022

Verschil

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin

2021

5,00

4,00

5,00

Toelichting

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente").

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)

2022

62,40

82,00

89,00

82,00

7

Toelichting

Het aantal cliënten met een maatwerkarrangement is in Zevenaar hoger dan in Gelderland. Dat past bij het beeld van de toegang dat er veel aanvragen blijven komen. Het is ook aanleiding om serieus te bekijken op welke wijze het aantal maatwerkarrangementen af kan nemen. Ontwikkelingen in dit kader zijn het bieden van meer voorzieningen  in het voorliggende veld. Ook het nadrukkelijker toepassen van het begrip positieve gezondheid kan een rol gaan spelen.

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

2020

1,00

1,00

0,80

Toelichting

De meest recente data op www.waarstaatjegemeente.nl over deze Beleidsindicator zijn uit 2020.
In Zevenaar is in 2020 1% van de jongeren met een delict voor de rechter verschenen. Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2022

1,10

1,40

1,00

1,40

0,4

Toelichting

We proberen zoveel mogelijk in te zetten op vroegsignalering en opvoedondersteuning. Dat is niet altijd genoeg. Bij complexe casuïstiek is er de mogelijkheid om samen met ouders en jongeren bij de beschermtafel te bespreken wat de beste weg is om tot verbetering van de situatie te komen. We zien dat de beschermtafel een goed instrument is, maar niet laagdrempelig. Toch is een zorgvuldige bespreking en afweging van maatregelen van groot belang. In het geval van zeer complexe zaken kan ook het Regionaal expertiseteam (RET) betrokken worden: dit is in onze regio sinds 2022 ingericht en werkzaam. Het ondersteunt professionals in de soms ingewikkelde opgaven bij jeugdhulp. We zien dat in Zevenaar gemiddeld 1,4% van de jongeren een JB maatregel heeft, waar dat voor Gelderland op 1,1% ligt.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2022

11,10

12,80

12,60

12,80

0,2

Toelichting

Zowel de stijging van gebruik als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan:
• Afnemende tolerantie voor afwijkend gedrag of ontwikkeling.
• In combinatie met ‘verbeterde’ diagnostiek leidt dat dikwijls tot eerdere diagnoses waarmee vervolgens een beroep wordt gedaan op de jeugdhulp;
• Prestatiemaatschappij
• Ouders worden steeds mondiger en nemen in combinatie met de hierboven beschreven punten minder snel genoegen met een advies om geen hulp in te zetten of minder hulp dan gevraagd/verwacht. Daarbij weten ouders steeds beter hun weg naar de jeugdhulp te vinden: via de lokale (wijk)teams, maar als dat niet tot het door de ouders gewenste advies leidt, weten zij ook de weg naar de huisarts als toegangspoort tot jeugdhulp.

Er is een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde:
• Zevenaar heeft meer kinderen met een handicap
• Zevenaar heeft meer kinderen met een lager opleidingsniveau
• Zevenaar heeft meer kinderen met een laag geboorte gewicht
• Zevenaar heeft meer volwassenen die gebruik maken van basis GGZ en/ of POH GGZ.
• Zevenaar heeft meer één-ouder- gezinnen.

Het gevoerde beleid van 2022 richtte zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. Er zijn diverse initiatieven gestart of voortgezet:
De POH jeugd is uitgebreid naar bijna alle huisartsen van Zevenaar en wordt de komende jaren versterkt. Er zijn afspraken gemaakt met het onderwijs over de inzet van jeugdhulp binnen de school, het project Buurtgezinnen, een laagdrempelige vorm van ondersteuning is voortgezet met de intentie om dat structureel te maken.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

2022

0,20

0,20

0,30

0,20

0,1

Toelichting

Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk,
het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen.

Het aantal jongeren uit Zevenaar met jeugdreclassering is gelijk aan het Gelders gemiddelde van 0,2% van het aantal jongeren tussen de 12 en 23 jaar. Dit beeld is al een aantal jaren stabiel. Er is geen specifieke analyse beschikbaar om deze getallen te duiden.

Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten.

6.3 (Arbeids)Participatie

Wij willen de zelfredzaamheid van onze inwoners, de sociale cohesie en de lokale economie bevorderen. Daarom streven wij naar een inclusieve arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waaraan alle inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen, ongeacht leeftijd, achtergrond of arbeidshandicap. Inwoners die minder zelfredzaam zijn, ondersteunen wij door middel van verschillende voorzieningen.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2022

Werkelijk
2022

Verschil

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren

2021

2,00

2,00

1,40

Toelichting

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 8 maart 2023).

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2021

792,60

655,30

690,00

Toelichting

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 8 maart 2023).

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

2020

192,60

261,00

270,00

Toelichting

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 8 maart 2023).

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

2022

72,90

71,00

66,50

Toelichting

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 8 maart 2023).

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

2021

349,70

313,40

340,00

Toelichting

De gemeente Zevenaar streeft naar een zo'n laag mogelijk aantal personen met een bijstandsuitkering. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per10.000 inwoners bevind zich onder het Gelders gemiddelde.
Geconstateerd wordt dat het aantal personen met een bijstandsuitkering daalt.   
Deze daling wordt veroorzaakt door:
a) gedane investeringen in de RSD (de RSD heeft van de raad een nieuwe opdracht gekregen).
b) de verbeterde situatie op de arbeidsmarkt (meer werkgelegenheid/banen).

De cijfers over 2022 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 8 maart 2023).

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07