Wat hebben we gedaan?
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | ||
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
De rondetafelgesprekken hebben nauwelijks plaatsgevonden in 2022. Inwonersinitiatieven hebben we waar mogelijk (en rekening houdend met de werkdruk binnen de organisatie) ondersteund en gestimuleerd. | |||||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor het realiseren van de structuurversterking in het sociaal domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2022 heft regelmatig overleg plaats gevonden met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen, thema's en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023. | |||||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
Er is gekozen voor een sociale kaart "wegwijs in Zevenaar". Deze sociale kaart heeft de verwachtingen niet waargemaakt; het blijkt erg tijdsintensief om de app te vullen en actueel te houden. Daarnaast wordt er bijna geen gebruik van gemaakt. Wij zijn aan het zoeken naar een beter alternatief. | |||||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |||
Ook in 2022 is het lastig gebleken goed grip te krijgen op de kosten. Hier hebben landelijke ontwikkelingen, zoals de arbeidsmarkt, het niet gemakkelijker gemaakt. Gedurende 2022 is er tijdig bij geraamd en toch is er op de jeugdwet in de laatste maanden weer fors meer gedeclareerd dan verwacht. We nemen stappen, maar zijn er nog niet. Voor 2023 gaan wij de raad tijdig meenemen in de ontwikkelingen zodra deze bekend zijn. Hiervoor zijn ook de "gesprekken met de raad" gepland. | |||||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk om een instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2021 hebben we op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein ontwikkeld. In 2022 zijn de processen en rollen binnen Maatschappelijke Dienstverlening opnieuw uitgewerkt en geïmplementeerd. Hierdoor moet de registratie en daarmee de data verder verbeteren. In het laatste kwartaal van 2022 is ingezet op de verduurzaming van ons dashboard met de intentie om in 2023 meer informatie toe te voegen. | |||||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | |||||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp en Wmo zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning Wmo zijn ingekocht. Voorbereidingen op nieuwe inkoopronde Wmo zijn eind 2022 gestart. Inflatiecorrectie op tarieven in 2022 is hoger dan verwacht, maar doorwerking van de inflatie vindt pas plaats in 2023. | |||||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | Jaar realisatie | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|
Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Zorg en Veiligheid Huiselijk geweld en kindermishandeling Voor 2023 wordt er ingezet op:
| |||||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2022 is de mantelzorgondersteuning uitgevoerd door Caleidoz. Zij hebben de mantelzorgers goed in beeld en ondersteunen hen met raad en daad waar dat nodig is. Het mantelzorgcafé biedt een plaats om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen. In november is de Mantelzorgmarkt georganiseerd. In 2023 onderzoeken we de vorm van mantelzorgwaardering die we willen bieden in de toekomst. | |||||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. In 2022 hebben we gewerkt aan de volgende onderwerpen:
In 2022 is een groot aantal projecten afgerond om onze beleidsdoelstellingen te behalen. Ook voor 2023 staan er meerdere projecten op de planning. | |||||
6.3 (Arbeids)Participatie | |||||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Bestuurlijke opdracht RSD 2021-2023 Compensatie gevolgen coronacrisis voor gemeenten t.b.v. SW-bedrijven Aanvraag vangnetuitkering 2022 gemeente Zevenaar | |||||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
De instroom van statushouders die onder de nieuwe inburgeringswet vallen is sinds Q3 op gang gekomen. De gemeente heeft in 2022 voldaan aan de taakstelling huisvesting statushouders. De achterstand van 2021 is tevens ingelopen. | |||||
6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid) | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Afgesproken KPI's met betrekking tot uitstroom zijn door de RSD gerealiseerd. | |||||
6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport en cultuur. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet gestart | |||
De voorgaande bestuursperiode is met name ingezet op communicatie over regelingen met betrekking tot corona en energie (energietoeslag/noodfondsen). | |||||
6.3.8 Sneller signaleren van schulden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Er is uitvoering gegeven aan vroegsignalering. Vroegsignalering is een wettelijke taak geworden per 1 januari 2021 en wordt uitgevoerd door 2 medewerkers. | |||||
6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Niet gestart | |
In 2020 heeft een pilot met plangroep voor budgetbeheer gedraaid. Dit heeft onvoldoende resultaat opgebracht. Per januari 2023 wordt hierop ingezet in de vorm van schuldhulpmaatje. |
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang |
---|
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Ook in 2022 zijn de kosten gestegen door onder andere een groot verloop onder personeel en een groot aandeel inhuur binnen onze personeelsbestand. In 2022 zijn stappen gezet om kwaliteit en kwantiteit te verbeteren binnen de toegang. Deze stappen en de kanteling naar afbouw van de hoeveelheid inhuur moet in 2023 effect gaan sorteren. | |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende. | |
Stand van zaken | Uit het cliëntervaringsonderzoek van 2021 blijkt dat 95% van de ouders en de jongeren aangeeft dat ze goed zijn geholpen door hun hulpverleners. | |
- | Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland | |
Stand van zaken | De kosten (per inwoner) bedragen voor taakveld 6.6 € 35,00 en voor taakveld 6.71 € 236. In totaal is dat in 2022 Samen € 271 per inwoner. De kosten zijn iets hoger dan vanwege inflatie verwacht mag worden. Dat is in lijn met het signaal dat de problematiek steeds zwaarder wordt. Dat heeft stijgende kosten tot gevolg. | |
- | In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld. | |
Stand van zaken | Door de ontwikkelingen van personeelstekorten, stijgende wachtlijsten en toename en complexiteit van de zorgvraag zien we dat de voorgestelde bezuinigingen niet gehaald zijn. Daarnaast zijn we tot de conclusie gekomen dat willen wij grip krijgen op de zorgkosten de nadruk veel sterker op preventie moet liggen. In de "gesprekken met de raad" nemen wij u mee in de nieuwe ontwikkelingen. | |
- | In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig. | |
Stand van zaken | In Zevenaar wonen in 2020 in totaal 945 inwoners van 75-plus thuis. Dit aantal is gelijk aan het aantal inwoners van 75-plus dat in 2019 zelfstandig thuis woonde. | |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning |
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | In 2022 is er nog sprake van een toename van het aantal maatwerkcontracten ten opzichte van 2021. Door de gesprekken met zgn derdenverwijzers aan te gaan en de samenwerking te intensiveren is het de bedoeling om meer grip te krijgen op de verwijzingen naar niet-gecontracteerde zorg (en deze waar mogelijk te verminderen) en daarnaast de wel gecontracteerde zorg en voorliggende voorzieningen beter onder de aandacht te brengen van deze partijen. | |
- | Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
Stand van zaken | Er zijn voor 2022 nog geen actuelere cijfers voor Jeugdhulp met verblijf beschikbaar. Wel zetten we met elkaar volop in op meer thuisnabije zorg, afschaling van zorg, en het terugbrengen van het aantal plaatsen in de 3milieusvoorzieningen. Al deze aspecten worden ook meegenomen in de voorbereidingen op de nieuwe inkoop verblijf waar Zevenaar een actieve rol in speelt. | |
- | Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
Stand van zaken | In 2022 is de doelstelling niet gehaald voor het aantal jongeren dat te maken krijgt met een beschermingsmaatregel niet gehaald. Het verschil met Gelderland is 0,2% te hoog. Voor jeugdreclasseringsmaatregelen zijn wij binnen de gestelde 0,1% gebleven. We zien dat in Zevenaar gemiddeld meer mensen onze zorg en aandacht nodig hebben en dat geldt ook voor onze jeugd. Wat betreft jeugdhulp proberen we zoveel mogelijk preventief en vrijwillig in te zetten. Voor de meeste jongeren en hun ouders is dat voldoende ondersteuning, maar voor een klein deel niet. Dan kan een gedwongen maatregel nodig zijn. Onze inzet om deze tijdelijke maatregelen zo min mogelijk in te zetten blijft onverminderd hoog. | |
- | Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af. | |
Stand van zaken | Het AVE model is inmiddels al enkele jaren gemeengoed en dient als standaard tool voor de medewerkers van de toegang. De medewerkers worden getraind in de methodiek en de werkwijze. De vormgeving in een apart team voor deze casuïstiek wordt geëvalueerd in 2023. | |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere. | |
Stand van zaken | Uit het cliëntervaringsonderzoek blijkt dat 78% van de jongeren en 82% van hun ouders/verzorgers vinden dat het na ondersteuning beter gaat met de jongere. | |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7. | |
Stand van zaken | Uit het cliëntervaringsonderzoek over 2021 blijkt dat 30% van de inwoners hulp durft te vragen bij bekenden. | |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving. | |
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek over 2021 geeft aan dat 80% van de inwoners met ondersteuning beter de dingen kan doen in het dagelijks leven. | |
6.3 (Arbeids)Participatie |
Doelstelling
- | Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Per 1 januari 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak geworden. De resultaten worden jaarlijks geëvalueerd. | |
- | Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019. | |
Stand van zaken | In de raadsvergadering van 2 juni 2021 heeft de raad de RSD een nieuwe opdracht voor het tijdvak 2021 - 2023 meegegeven. In deze nieuwe opdracht heeft de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter gekregen. Gemeente en RSD werken hierbij nauw samen met als doel om deze mensen weer nieuw perspectief te bieden. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) | De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk. | 1.278 |
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland | Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten. | 5.334 |