Wat hebben we gedaan?
0.1 Goed bestuur | ||
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |||
De bestuurscultuur heeft een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat onder meer over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen. Vanaf februari 2022 is er weer fysiek vergaderd met aansluitend een borrel. Dit zorgt voor een positievere uitstraling. Daarnaast is er een informatiedag voor de (nieuwe) raad georganiseerd in april, die naast kennisoverdracht ook in het teken stond van elkaar leren kennen. Op de laatste vrijdag voor het zomerreces is het raadsuitje georganiseerd. Wederom een moment om op een informele manier elkaar beter te leren kennen. | |||||
Voorstel raad | |||||
Zoals afgesproken stellen we in 2023 een raadsinformatiebrief op waarin de burgemeester toelichting geeft op het gevoerde integriteitsbeleid in 2022. Naast een overzicht van het gevoerde beleid zal hierin onder andere melding worden gemaakt van eventuele klachten en meldingen ten aanzien van raads- en commissieleden met betrekking tot integriteit en hoe hiermee is omgegaan. | |||||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
|
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
DoeDuiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Kinderburgemeester Dorpsraden | |||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Op basis van de Nota verbonden partijen (2019) en de bestuurlijke en ambtelijke inzet in de gemeenschappelijke regelingen is het gelukt betere grip en sturing op de verbonden partijen te realiseren. Dit geldt zowel op ambtelijk als op bestuurlijk vlak. Intergemeentelijke samenwerking blijft ook in de nieuwe bestuursperiode van groot belang om onze ambities, die voor de uitvoering om een regionale schaal vragen, te realiseren. Op 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Deze wijziging heeft als voornaamste doelstelling de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Dit geschiedt via een versterking van de kaderstellende en controlerende rollen van de gemeenteraad. Deelnemers van een gemeenschappelijke regeling hebben tot 1 juli 2024 de tijd om hun regeling in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. | |||||
0.1.4 Corona herstelplan | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld met een aantal amendementen en moties. Vervolgens heeft de raad op 7 juli 2021 de invulling van amendement 9 vastgesteld. Hiermee zijn alle uit te voeren maatregelen in 2021 beschreven en opgenomen in een planning tot eind 2022. De uitvoering is geborgd binnen de organisatie en de raad is periodiek geïnformeerd via de P&C cyclus en op andere wijze indien hiertoe aanleiding was. In totaal zag het plan op 46 maatregelen die vanuit de gereserveerde € 3.000.000 zijn opgepakt in de periode 2020-2022. De meeste maatregelen zijn afgerond, verwerkt of komen te vervallen in 2021 en 2022. Een tweetal maatregelen zijn niet ingezet omdat er geen behoefte aan blijkt te zijn. De budgethouders zijn bekend met de maatregelen en hebben deze uitgevoerd in 2022. Slechts een aantal maatregelen lopen nog door in 2023. | |||||
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie | |||||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: resultaatgericht, klantgericht en samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Planmatig werken blijft voortdurend de aandacht vragen van de ambtelijke organisatie. Door opleiding en training, individuele advisering en coaching wordt hieraan invulling gegeven. | |||||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Data zijn de ingrediënten voor de analyses waarmee we beter kunnen sturen, resultaten kunnen meten en werkprocessen kunnen verbeteren. In 2022 zijn er dashboards voor vergunningen, belastingen/bag, dienstverlening en MT uitgewerkt. Daarnaast zorgen wij ervoor dat ons gegevensmagazijn (datawarehouse) op orde is en medewerkers steeds beter met data kunnen werken. Ook zijn we gestart met het samen met de organisatie vormgeven van een Datastrategie voor onze gemeente. In deze Datastrategie vragen we onder andere aandacht voor datakwaliteit, de gewenste organisatie inrichting en het opstellen van richtlijnen voor wanneer (en door wie) data überhaupt mag worden gebruikt. De Datastrategie is in het eerste kwartaal van 2023 door ons college vastgesteld. | |||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Meer dan ooit staat de arbeidsmarkt onder druk. Zo staan vacatures langer open, worden niet vervuld of worden op interim basis ingevuld om de opgaven te kunnen blijven realiseren. Aantrekkelijk werkgeverschap wordt gezien als een combinatie van de mate waarin (potentiële) medewerkers een organisatie aantrekkelijk vinden om daar te gaan werken en de mate waarin huidige medewerkers voordelen zien in het blijven werken voor de organisatie. We investeren om de beleving en ervaring van (nieuwe) medewerkers positief te houden. | |||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren. 1. Service op maat We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten. 2. Verbindend 3. Gastvrij |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
We hebben in 2022 meer telefoontjes binnengekregen. Het aantal zorgvragen is gestegen, zo hebben veel mensen gebeld over de aanvraag energietoeslag. | |||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
De Wet Open Overheid (Woo) wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De eerste delen van de Wet open overheid (Woo) zijn succesvol uitgevoerd. Woo-verzoeken worden binnen de kortere termijn van vier weken afgehandeld. We hebben Woo-contactpersonen aangesteld. Het plan van aanpak is vastgesteld waarbij er is gekozen voor uitvoeringsniveau ‘basis’. Waar mogelijk publiceren we meer documenten online. Niveau ‘basis’ is gekozen omdat het goed scoort op communicatie, organisatie, techniek/ICT, kosten, dekking en risico’s. Het zet beperkt in op participatie. Waar mogelijk publiceren we meer documenten online dan wettelijk vereist is. Tot slot hebben we software aangeschaft waarmee we documenten kunnen anonimiseren. Hierdoor gaat het ‘lakken’ van die documenten sneller en makkelijker. We hoeven ze niet meer te printen en handmatig te lakken. Dit werkt efficiënt en is duurzaam. | |||||
0.3 Financieel beleid | |||||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De planning- en controlcyclus (P&C-cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarrekening. Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen (nieuw coalitieakkoord, nieuw college en nieuw collegeprogramma) wijkt de planning van de P&C documenten in 2022 af. De kadernota hebben we vervangen door een beknopte, informerende kaderbrief met daarin een financieel overzicht op hoofdlijnen. Het integrale afwegingsmoment is daarmee in 2022 verschoven van de kadernota naar de meerjarenbegroting 2023-2026. Deze meerjarenbegroting is gebaseerd op het collegeprogramma "Het moet anders en het gaat anders, samen!". We hebben de cyclus in 2022 volgens plan doorlopen. Alle planning- en controldocumenten zijn vastgesteld. | |||||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Vanaf 1 januari 2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2022 hebben wij stappen gezet ter voorbereiding op de rechtmatigheidsverantwoording. In november 2022 zijn na de wetswijziging de modelverordeningen beschikbaar gekomen. Na vaststelling zijn de eerste vereisten duidelijk geworden, maar deze zullen de komende jaren nog verder ontwikkelen. Gedurende 2022 hebben wij de controlfunctie voorbereid op de rechtmatigheidsverantwoording, met specifieke aandacht voor het sociaal domein. Op basis van het "lines" model zijn de kwaliteitsmedewerkers onafhankelijk gepositioneerd en hebben ze verschillende controles uitgevoerd in aanvulling op het programma. De verbijzonderde interne controle heeft geëxperimenteerd met een andere wijze van rapporteren en heeft de nieuwe wijze van controle opgebouwd in het daarvoor beschikbare controlesysteem. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Euregio Rijn-Waal | De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | 12 |
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit. | 320 |
Samenwerking De Liemers | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen. | 5.809 |
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | 123 |
Alliander N.V. | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | 0 |
Vitens N.V. | Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater. | 0 |