Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

99.994

124.830

131.173

6.344

Lasten

24.624

45.814

44.655

1.159

Resultaat voor bestemming

75.370

79.016

86.519

7.503

Mutaties reserves

Baten

825

8.218

7.368

-850

Lasten

0

6.464

6.464

0

Totaal mutaties reserves

825

1.754

904

-850

Resultaat na bestemming

76.195

80.770

87.423

6.653

Verschillenanalyse

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - Bestuurlijke samenwerking
Het adviesbudget voor de uitvoering van taken in de samenwerking met verbonden partijen is niet ingezet. We hebben de werkzaamheden intern opgevangen met eigen ambtelijke capaciteit.  

Lasten

25.000

V

I

0.1 Bestuur - College van B&W - Mutatie voorziening
Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente die wordt geadviseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en die in lijn is met de rente die geldt voor individuele waardeoverdrachten.
Door de gestegen rekenrente kan een deel van de voorziening vrijvallen. Dit in tegenstelling tot de begroting waarin een storting was geraamd. Het voordelige verschil komt uit op € 484.000.
Voor de voorziening wachtgeld van het voormalige college hebben we in de begroting gerekend met een storting van € 594.000. Op basis van een actualisatie van wachtgeldverplichtingen is een storting benodigd van € 411.000. Een voordelig verschil van € 183.000.

Lasten

667.000

V

I

0.1 Bestuur - College van B&W - Salarissen
Het in juni 2022 gevormde college bestaat uit 5 nieuwe wethouders met elk 0,9 fte. In 2022 betekent dit niet begrote kosten van € 54.000. De structurele kosten zijn verwerkt in de begroting voor 2023 en verder.

Lasten

-54.000

N

S

0.1 Bestuur - Herstelplan
De uitvoeringskosten van het herstelplan zijn lager dan geraamd en beperkt gebleven tot de kosten van inhuur van derden. De hiermee verband houdende onttrekking aan de bestemmingsreserve herstelplan is daardoor ook lager.

Lasten

40.000

V

I

0.2 Burgerzaken - Paspoorten en rijbewijzen
Bij de tweede voortgangsrapportage heeft er een aanpassing van de lasten en de baten van de leges van de paspoorten en rijbewijzen plaatsgevonden.
Bij de lasten zien we dat de daadwerkelijke uitgaven overeenkomen met het begrote bedrag. De baten zijn uiteindelijk lager uitgekomen dan begroot. Hierdoor is een nadeel ontstaan van € 26.000.

Baten

-26.000

N

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Gebouwen
Binnen gebouwen is in 2022 een voordeel ontstaan van € 59.000. Dit heeft diverse oorzaken. Het voordeel wordt deels veroorzaakt doordat de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd vergt, zoals nader toegelicht in programma 3 en het investeringsoverzicht. Deze vertraging verhoogt tegelijkertijd de huurkosten doordat we de locatie Raadhuisplein 14 hierdoor langer aanhouden. Daarnaast is het voordeel ontstaan doordat we vertraging hebben opgelopen bij de taxatie van panden en inventarissen. Tenslotte is de sloop van de locatie Nieuwe Komstraat 19 te Lobith vertraagd door een flora en fauna onderzoek. Dit onderzoek vergt meer tijd doordat er mogelijk vleermuizen aanwezig zijn. Deze vier aspecten ramen wij in de eerste voortgangsrapportage opnieuw.

Lasten

59.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Exploitatie Turmac Cultuurfabriek
De concessieafdracht voor de horeca in de Turmac Cultuurfabriek over 2021 is lager vastgesteld (50%), waarbij rekening is gehouden met de inkomstenderving t.g.v. corona.

Baten

-33.000

N

I

0.4 Overhead - Gemeentehuis
De afschrijvingslasten van het gemeentehuis zijn lager uitgevallen. Dit resulteert ook in 2023 tot een eenmalig voordeel, deze nemen we op in de 1e voortgangsrapportage. Daarnaast hebben we op het regulier klein onderhoud van het gemeentehuis minder uitgegeven.

Lasten

34.000

V

I

0.4 Overhead - I&A
De opzet en uitvoering van de digitale belastingbalie schuiven we door naar 2023. Daarnaast hebben we middelen aangevraagd voor uitvoering van de acties in lijn met de oproep van de VNG (de zogenoemde brief Van Zanen) inzake het cyberalert. Nog niet alle middelen zijn in 2022 uitgegeven.

Lasten

56.000

V

I

0.4 Overhead - Intern beheer
De kosten van enkele facilitaire zaken zijn als gevolg van prijsstijgingen hoger uitgekomen. We noemen de kosten van schoonmaak, kantoorartikelen en kantinekosten.

Lasten

-52.000

N

I

0.4 Overhead - Interne doorbelasting materieel
In 2022 is een nadeel ontstaan van € 144.000 door lagere interne doorbelasting naar andere programma's. Dit is grotendeels ontstaan door een hogere bijdrage aan de RDL voor de brandstofkosten. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen ook tot verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

Lasten

-144.000

N

I

0.4 Overhead - Interne doorbelastingen
Een voordelig bedrag van € 505.000 wordt verklaard door hogere interne doorbelastingen naar andere programma's. Dit betreft met name hogere inhuurlasten op de afdelingen gerelateerd aan het Sociaal Domein. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

Lasten

505.000

V

I

0.4 Overhead - Materieel openbare werken
Er is een voordeel ontstaan van € 81.000 doordat we de kosten materieel openbare werken in 2022 lager waren dan geraamd. Dit is grotendeels ontstaan doordat we een hogere bijdrage van de RDL hebben ontvangen voor de brandstofkosten. Daarnaast zijn de brandstofkosten voor de gemeente Zevenaar lager uitgevallen doordat we in de 2e voortgangsrapportage rekening hebben gehouden met een forse stijging van deze kosten. Dit viel in werkelijkheid minder hoog uit. Tenslotte hebben we minder onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.

Lasten

81.000

V

I

0.4 Overhead - Vergoeding personeel
Medewerkers van de gemeente Zevenaar hebben onder meer uren besteed aan de realisatie van het afvalaanbiedstation. Ter compensatie hiervoor hebben we een vergoeding van € 30.000 van de RDL ontvangen.

Baten

30.000

V

I

0.61 OZB Woningen - Wet WOZ
Op het budget van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken) melden wij een nadeel van € 141.000.
Het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften tegen de WOZ-waarde is in 2022 fors toegenomen, te weten met 66% (bezwaren) en van 8 naar 25 beroepschriften. De bezwaren zijn bovendien qua aard en inhoud complexer. Dat komt mede vanwege de nieuwe meetsystematiek die sinds 2022 in de waardebepaling is opgenomen. Daarnaast is de toename van bezwaren te zien die -namens belastingplichtigen- wordt ingediend door zogenoemde no-cure-no-pay bedrijven. In Zevenaar is ruim de helft van het aantal bezwaren ingediend door deze bedrijven die hier een verdienmodel van hebben gemaakt. De gemeente betaalt zo’n bureau een proceskostenvergoeding indien het bezwaar of het beroep gegrond is. Uiteindelijk betaalt de gemeenschap dan de kosten van die bureaus. Het zorgvuldig en tijdig behandelen van het grote aantal bezwaar- en beroepsschriften vergt veel capaciteit. Hiervoor waren wij genoodzaakt externe ondersteuning in te zetten.

Lasten

-141.000

N

S

0.61 OZB-woningen - Belasting op eigendom woningen
Over het jaar 2022 is een meeropbrengst OZB woningen te verklaren van € 344.000. Dit komt met name doordat bij de tariefberekening in het najaar 2021, ten tijde van het opstellen van de begroting 2022, een lagere WOZ-waardeontwikkeling is ingeschat dan achteraf is gebleken. Die inschatting was namelijk gemiddeld 10% in plaats van in werkelijkheid 14,5%. Deze WOZ-waardeontwikkeling heeft effect op de algemene uitkering.

Baten

344.000

V

I

0.62 OZB niet-woningen - Belasting op eigendom en gebruik bedrijven
In 2022 verantwoorden wij een meeropbrengst OZB niet-woningen van € 1.091.000. Deze inschatting is meer dan destijds was begroot. Dit komt ten eerste doordat er in 2022 meer OZB niet-woningen over de belastingjaren 2020 en 2021 is opgelegd dan destijds is ingeschat. Ten tweede is de areaalontwikkeling sterker geweest dan was geraamd. Tot slot hebben wij ten behoeve van de volledigheid en rechtmatigheid gericht ingezet op een leegstandscontrole. Hierdoor hebben wij meer gebruikersgedeelte van de OZB niet-woningen op kunnen leggen dan was begroot. De totale WOZ-waarde van de niet-woningen (bedrijven) heeft effect op de algemene uitkering.

Baten

1.091.000

V

S

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - September- en decembercirculaire
In de begroting zijn de ontvangsten tot en met de meicirculaire 2022 verwerkt. In deze jaarrekening verantwoorden wij de extra inkomsten uit de september- en decembercirculaire.
In de september- en decembercirculaire is in totaal nog € 4.969.000 aan algemene uitkering ontvangen. Hieronder de specificatie:

€ 751.000 voorschot BTW-compensatiefonds onder het plafond
€ 3.874.000 taakmutaties
€ 277.000 hoeveelheidsverschillen (hogere aantallen maatstaven)
- € 10.000 overige verschillen
€ 77.000 afrekeningen voorgaande jaren.

Hieronder volgt nog een uitsplitsing van de taakmutaties:

€ 2.437.000 energietoeslag
€ 399.000 compensatie invoeringskosten Omgevingswet
€ 531.000 coronacompensatie ( € 476.000 inkomstenderving 2021 en € 55.000 continuïteit van zorg)
€ 75.000 bijzondere bijstand
€ 77.000 voogdij 18+
€ 73.000 maatschappelijke begeleiding statushouders
€ 65.000 Wet kwaliteitsborging bouw
€ 217.000 overige taakmutaties (onder € 50.000)

Baten

4.969.000

V

I

0.8 - Overige baten en lasten - Budget voor frictiekosten
Het budget voor de frictiekosten gekoppeld aan de bezuinigingen is voor een deel ingezet voor de NME en het doelgroepenvervoer. Het restant van € 91.000 kan vervallen (= voordeel). De hiermee verband houdende onttrekking aan de algemene reserve is ook lager (= nadeel). Per saldo budgettair neutraal.

Lasten

91.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - Onvoorziene uitgaven
De post voor onvoorzien is niet ingezet. Dit resulteert in een voordeel van € 25.000.

Lasten

25.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Budget voor frictiekosten
Het budget voor de frictiekosten gekoppeld aan de bezuinigingen is voor een lager bedrag ingezet. De hiermee verband houdende onttrekking aan de algemene reserve is ook lager.  

Baten

-91.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Digitale belastingbalie
Dit project is verschoven naar 2023, de bijbehorende onttrekking aan de algemene reserve heeft in 2022 niet plaats gevonden.

Baten

-25.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
De uitvoeringskosten van het Herstelplan zijn lager dan geraamd en beperkt gebleven tot de kosten van inhuur van derden. De hiermee verband houdende onttrekking aan de bestemmingsreserve Herstelplan is daarmee ook lager.

Baten

-40.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invoering Omgevingswet
De kosten voor de invoering van de Omgevingswet zijn toegelicht onder taakveld 8.1. Door vertraging in de invoeringsdatum vindt de geraamde onttrekking ook niet volledig plaats. De totale raming bedroeg € 1.327.000 waarvan € 50.000 abusievelijk ten onrechte is geraamd. Een nadeel van € 50.000. Een bedrag van € 698.000 is onttrokken aan de algemene reserve. Hierdoor is € 579.000 niet onttrokken in 2022 en zal in 2023 weer worden ingezet.

Baten

-629.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Sloopkosten gebouwen
Zoals is toegelicht onder taakveld 0.3 is de sloop van de locatie Nieuwe Komstraat 19 te Lobith vertraagd. Hierdoor vindt de geraamde onttrekking ook niet plaats.

Baten

-39.000

N

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het verschil tussen het begrote resultaat na wijziging en het gerealiseerde resultaat komt binnen dit programma als een voordelig verschil naar voren.

Lasten

862.000

V

I

Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

-90.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07