Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2022

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3). Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2022 hebben we het dek gemaakt van het tweede viaduct. De weg (het asfalt) moet aan beide zijden nog worden aangebracht. Wij verwachten dat de werkzaamheden rond de zomer 2023 worden afgerond en dat het 2e viaduct 7Poort wordt opengesteld voor verkeer.

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2020

Vervangen brug Eltenseweg.
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij inmiddels met behulp van tijdelijke maatregelen de brug weer voor minimaal 3 jaar toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied stellen wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan op. De termijn van 3 jaar is nagenoeg verstreken. Er is echter nog steeds geen helderheid over de geschetste ontwikkelingen in Duitsland. De veiligheid van de constructie van de brug staat voorop. Om de veiligheid te garanderen wordt drie keer per jaar onderzoek gedaan naar de constructie van de brug. Mocht uit deze monitoring blijken dat aanvullende maatregelen nodig zijn, wordt hiertoe overgegaan. Ook houden wij de verkeersveiligheidssituatie op de brug in de gaten. Op dit moment zijn ons evenwel geen klachten of incidenten bekend met betrekking tot de verkeersveiligheid op de brug.

Herinrichting Kop van Tolkamer.
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Oorspronkelijk hadden we het voornemen om in 2020 te starten met de herinrichting. Uit inspecties van de riolering bleek dat een groot deel van de riolering vervangen moest worden. Dit heeft tot aanzienlijke vertraging geleid en een heroverweging van de aanpak. We maken nu een integraal plan voor de herinrichting van heel Tolkamer inclusief Tuindorp gecombineerd met de vervanging van de riolering. Middelen voor vervanging van de riolering komen pas beschikbaar via het Watertakenplan in 2021. Dit betekent dat wij in 2022 starten.  

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Vervangen brug Eltenseweg.
De termijn van drie jaar voor de tijdelijke maatregelen is inmiddels verstreken. Evenwel blijkt uit de inspecties dat de brug nog steeds in een goede en veilige staat van onderhoud is. Wij verwachten dat de brug nog jaren verder kan. Dit monitoren we drie keer per jaar. We hebben nog geen uitsluitsel over de plannen in Duitsland voor de aanleg van de Betuweroute. Op dit moment verwachten wij in 2024 de brug te vervangen.

Herinrichting Kop van Tolkamer.
Medio 2023 leggen wij een voorstel aan u voor om het investeringsbudget voor dit project beschikbaar te stellen.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2027

In de huidige coalitieperiode (en verder) gaan we bestaande wegen herinrichten en voeren we planstudies uit naar nieuwe wegen. In een aantal gevallen heeft u al een krediet beschikbaar gesteld voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investeringen hebben betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken; nagenoeg gereed)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam (gereed)
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Advies en planvorming A15 en A12.
Op 5 april 2023 heeft de Raad van State (RvS) een tussenuitspraak gedaan. Hiermee is nog geen duidelijkheid of het project door kan gaan of niet. Ook is niet duidelijk wanneer de RvS een uitspraak zal doen over de overgebleven onderdelen. In afwachting van de uitspraak is de aannemer GelreGroen gestopt met de voorbereidende werkzaamheden. De tussenliggende periode is gebruikt om samen met Rijkswaterstaat, Provincie, buurgemeenten en Waterschap plannen verder op elkaar af te stemmen. Ook wordt onderzoek gedaan naar plan B in geval van een negatieve uitspraak van de RvS. Zodra er een positieve uitspraak van de RvS is, worden de werkzaamheden intensiever opgepakt.

Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam.
Het project is nagenoeg afgerond. Er is nog een aantal openstaande punten die ook in de afrondende fase zitten. Deze gingen m.n. over de grondoverdracht en oplevering terreinen. Daarnaast is lekkage geconstateerd in de langzaam verkeer tunnel en zijn wij in overleg met ProRail om hier een passende oplossing voor te bedenken.

Onderzoek PlanMER Witte Kruis (verbinding Gelders Eiland met A12).
Het onderzoek is breder getrokken en omvat meer aspecten waarbij de doortrekking van Witte Kruis en ruimtelijke ontwikkelingen (waaronder woningbouw) nadrukkelijk betrokken zijn. Het resultaat is een integrale gebiedsontwikkeling. Om de haalbaarheid van de gebiedsoplossing te onderzoeken is een uitvraag gedaan voor een masterplan en businesscase voor de gebiedsoplossing. Dit moet de basis vormen om middelen te generen uit regionale en landelijke programma's. Ook kan het als lobby dienen voor de provinciale verkiezingen. De businesscase die is opgesteld laat een negatief resultaat zien. Door nader onderzoek en aanpassing van de uitgangspunten kan dit tekort grotendeels terug gebracht. Eveneens hebben wij de opdracht van de raad (het kan en moet sneller) opgepakt door onder andere bestuurlijke gesprekken.

Voorbereiding reconstructie weg Hengelder.
Dit project is afgerond.

Voorbereiding reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is afgerond.

Uitvoering reconstructie Hengelder.
Dit project is afgerond.

Uitvoering reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is afgerond.

Oversteek Douwes Dekkerstraat.
Dit project is afgerond.

Planvorming Herinrichting Doesburgseweg.
Dit wordt opgepakt nadat de uitspraak van de RvS over het project ViA15 bekend is én voordat de afsluiting van de Griethse Poort plaatsvindt.

Planvorming Herinrichting Edisonstraat.  
Er is onderzoek gedaan naar mogelijke verbindingen tussen de Edisonstraat en de Hunneveldweg voor de situatie dat de Griethse Poort afgesloten gaat worden. De definitieve keuze qua oplossing moet nog gemaakt worden.

Planvorming Herinrichting Mercurion.
Dit wordt opgepakt na de uitspraak van de RvS.

Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15.
Er vindt onderzoek plaats naar de effecten van de nieuwe infrastructuur voor de omgeving in Zevenaar. Er is gestart met een nulmeting. Nadat de Arnhemseweg en weg Hengelder gereed waren, is in 2021 een nieuwe meting uitgevoerd. Vanwege de coronacrisis was deze niet representatief en daarom wordt in 2023 een nieuwe meting gedaan. De laatste meting vindt plaats na voltooiing van het project ViA15.

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in uitvoering.
Dit is afgesloten.

Herinrichting Babberichseweg als fietsstraat.
Gestart is met het voorlopig ontwerp (VO) en de inspraak met de omgeving. De reacties zijn geïnventariseerd en het VO is aangepast tot een definitief ontwerp (DO). Kosten voor DO en uitvoering worden betaald uit de provinciale subsidie en het investeringsbudget dat door de raad beschikbaar is gesteld. Ook is gekeken naar een scope uitbreiding door de parkeerplaatsen richting het centrum bij het project te betrekken. Hierdoor kan een veilige en goede verbinding gemaakt worden met de fietsstraat. Door de raad is geld beschikbaar gesteld. Bij de provincie is verzoek tot aanvullende subsidie ingediend om de scope uitbreiding te financieren.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2022

Parkeerautomaten
Wij hebben de parkeerautomaten in 2019 vervangen. Na evaluatie en ontwikkelingen zoals belparkeren en invoeren kraskaarten voor bezoekers in gebied A, lijkt de huidige situatie qua aantal parkeerautomaten te volstaan.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In het kader van de digitalisering en om eventuele veranderingen in het parkeer/uitgiftebeleid aan te brengen willen wij een parkeeronderzoek laten uitvoeren. Dit onderzoek is essentieel om de parkeersituatie en parkeerdruk in het centrum en de schil goed in kaart te brengen en daardoor veranderingen te kunnen doorvoeren. Dit is een van de basisonderdelen voor de digitalisering en veranderingen in het beleid.

Parkeerbeleid
Wij streven er naar het parkeerbeleid in samenspraak met bewoners, ondernemers en bezoekers in 2021/2022 te actualiseren.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Digitaliseren van de parkeervergunningen.
We hebben een nieuwe applicatie aangeschaft voor de parkeervergunningen aangezien de huidige applicatie niet meer ondersteund wordt. Deze nieuwe applicatie wordt in het 1e kwartaal 2023 uitgerold en wordt gestart met de digitalisering van de parkeervergunningen in zone A. De overige vergunningssoorten volgen hierna.

Parkeerbeleid.
Mede door corona en het uitstellen van het parkeeronderzoek is het parkeerbeleid nog niet aangepast. Het parkeeronderzoek is in het 4e kwartaal 2021 gehouden en het rapport van de parkeerdrukmeting dat we hebben laten maken levert heel veel cijfermateriaal op. Dit moet geanalyseerd en gewogen worden en worden vertaald naar beleid. Dit is erg complex gebleken omdat er diverse zaken door elkaar spelen. In juli 2022 is een externe bureau gestart met de evaluatie van het parkeerbeleid, waarvan het betaald parkeren een onderdeel is. Wij streven ernaar om het actualiseren van het parkeerbeleid en parkeerverordening 2e helft 2023 af te ronden. Tijdens een informatieve raadsbijeenkomst zijn de 1e resultaten van de evaluatie gedeeld met de raad.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2022

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07