Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

415

549

396

-153

Lasten

5.805

7.750

7.666

84

Resultaat voor bestemming

-5.390

-7.201

-7.270

-69

Mutaties reserves

Baten

19

1.570

1.570

0

Lasten

0

0

31

-31

Totaal mutaties reserves

19

1.570

1.539

-31

Resultaat na bestemming

-5.371

-5.631

-5.731

-100

Verschillenanalyse

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Gladheidsbestrijding
In de 2e voortgangsrapportage 2021 heeft u in totaal € 46.000 extra budget (verspreid over 2021 en 2022) beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een eigen Gladheid Meet Station (GMS) en het inbouwen van GPS op de strooiers. Een eigen GMS hebben we in 2021 aangeschaft, maar het inbouwen van GPS op de strooiers heeft vertraging opgelopen. In de 1e voortgangsrapportage 2023 ramen we deze eenmalige kosten opnieuw.

Lasten

36.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Interne doorbelasting straatreiniging
Een voordelig bedrag van € 75.000 wordt verklaard door een hogere interne doorbelasting straatreiniging naar andere programma's. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen ook tot verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

Lasten

75.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
Eind 2021 is een investeringsbudget afgesloten. De geactiveerde kosten zijn echter niet te labelen als te activeren kosten. Om die reden heeft een eenmalige afschrijving plaatsgevonden waardoor het geactiveerde bedrag ten laste van de exploitatie is gekomen. Een nadeel van € 115.000. Daarnaast zijn de kosten voor het verplaatsen van de verkeersregelinstallatie en het verplaatsen van de stopstreep ter plaatse van de overweg Molenstraat te Zevenaar conform overeenkomst bij de gemeente in rekening gebracht. Voor deze kosten was geen dekking. Een nadeel van € 21.000. Een totaal nadeel van € 136.000.

Lasten

-136.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Eind 2022 is er door personele capaciteit nog geen uitgewerkt plan. In 2023 zal een deel van het budget ingezet gaan worden voor deelmobiliteit. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 283.000.

Lasten

283.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Visie en planvorming station Zevenpoort
In 2013 en 2014 is in totaal € 70.000 beschikbaar gesteld voor visie en planvorming station Zevenpoort. Het was de verwachting dat in de zomer 2022 meer duidelijkheid zou komen over eventuele plannen aldaar. Deze duidelijkheid is er niet gekomen. Op grond van de vastgestelde nota reserves en voorzieningen Zevenaar 2018 hebben wij het bedrag vrij laten vallen nu gedurende 3 jaar geen uitgaven hebben plaatsgevonden. Bij de lasten een voordeel van € 31.000.

Lasten

31.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
Op wegen is op de lasten een nadeel gerealiseerd van € 183.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de baten, hoger uitgevallen, waardoor ook de dotatie aan de voorziening hoger uitvalt dan geraamd. Daarnaast wordt het verschil verklaard door een hogere doorbelasting vanuit de interne organisatie.

Lasten

-183.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 283.000.

Baten

-283.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Ook krijgen we een vergoeding voor de aanleg van nieuwe inritten. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn € 113.500 hoger uitgevallen dan begroot.

Baten

113.500

V

I

2.2 Parkeren - Parkeergarage
In 2022 is een nadeel ontstaan op de lasten van de parkeergarage. Zo is er op het regulier klein onderhoud meer uitgegeven en zijn de schoonmaakkosten hoger uitgevallen.

Lasten

-28.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Bestemmingsreserve visie en planvorming station Zevenpoort
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve voor een bedrag van € 31.000. Deze onttrekking heeft echter niet plaatsgevonden. Op grond van de vastgestelde nota reserves en voorzieningen Zevenaar 2018 is de bestemmingsreserve eind 2022 opgeheven. Het bedrag is toegevoegd aan de algemene reserve. Een nadeel van € 31.000.

Lasten

-31.000

N

I

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Baten

22.500

V

I

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07