Financiën

Resultaat

Analyse per programma

Inleiding

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

0.

Bestuur en ondersteuning

76.195

80.770

87.423

6.653

1.

Veiligheid

-3.498

-3.479

-3.425

54

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

-5.371

-5.631

-5.731

-100

3.

Economie

-212

-110

1.788

1.898

4.

Onderwijs

-4.594

-4.339

-4.186

153

5.

Sport, cultuur en recreatie

-7.768

-8.255

-8.643

-389

6.

Sociaal domein

-49.630

-54.816

-55.609

-793

7.

Volksgezondheid en milieu

-1.880

-1.531

-1.516

15

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

-1.671

-1.747

1.295

3.042

Resultaat 2022

1.571

862

11.396

10.534

Toelichting per programma

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - Bestuurlijke samenwerking
Het adviesbudget voor de uitvoering van taken in de samenwerking met verbonden partijen is niet ingezet. We hebben de werkzaamheden intern opgevangen met eigen ambtelijke capaciteit.  

25.000

V

I

0.1 Bestuur - College van B&W - Mutatie voorziening
Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente die wordt geadviseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en die in lijn is met de rente die geldt voor individuele waardeoverdrachten.
Door de gestegen rekenrente kan een deel van de voorziening vrijvallen. Dit in tegenstelling tot de begroting waarin een storting was geraamd. Het voordelige verschil komt uit op € 484.000.
Voor de voorziening wachtgeld van het voormalige college hebben we in de begroting gerekend met een storting van € 594.000. Op basis van een actualisatie van wachtgeldverplichtingen is een storting benodigd van € 411.000. Een voordelig verschil van € 183.000.

667.000

V

I

0.1 Bestuur - College van B&W - Salarissen
Het in juni 2022 gevormde college bestaat uit 5 nieuwe wethouders met elk 0,9 fte. In 2022 betekent dit niet begrote kosten van € 54.000. De structurele kosten zijn verwerkt in de begroting voor 2023 en verder.

-54.000

N

S

0.1 Bestuur - Herstelplan
De uitvoeringskosten van het herstelplan zijn lager dan geraamd en beperkt gebleven tot de kosten van inhuur van derden. De hiermee verband houdende onttrekking aan de bestemmingsreserve herstelplan is daardoor ook lager.

40.000

V

I

0.2 Burgerzaken - Paspoorten en rijbewijzen
Bij de tweede voortgangsrapportage heeft er een aanpassing van de lasten en de baten van de leges van de paspoorten en rijbewijzen plaatsgevonden.
Bij de lasten zien we dat de daadwerkelijke uitgaven overeenkomen met het begrote bedrag. De baten zijn uiteindelijk lager uitgekomen dan begroot. Hierdoor is een nadeel ontstaan van € 26.000.

-26.000

N

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Gebouwen
Binnen gebouwen is in 2022 een voordeel ontstaan van € 59.000. Dit heeft diverse oorzaken. Het voordeel wordt deels veroorzaakt doordat de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd vergt, zoals nader toegelicht in programma 3 en het investeringsoverzicht. Deze vertraging verhoogt tegelijkertijd de huurkosten doordat we de locatie Raadhuisplein 14 hierdoor langer aanhouden. Daarnaast is het voordeel ontstaan doordat we vertraging hebben opgelopen bij de taxatie van panden en inventarissen. Tenslotte is de sloop van de locatie Nieuwe Komstraat 19 te Lobith vertraagd door een flora en fauna onderzoek. Dit onderzoek vergt meer tijd doordat er mogelijk vleermuizen aanwezig zijn. Deze vier aspecten ramen wij in de eerste voortgangsrapportage opnieuw.

59.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Exploitatie Turmac Cultuurfabriek
De concessieafdracht voor de horeca in de Turmac Cultuurfabriek over 2021 is lager vastgesteld (50%), waarbij rekening is gehouden met de inkomstenderving t.g.v. corona.

-33.000

N

I

0.4 Overhead - Gemeentehuis
De afschrijvingslasten van het gemeentehuis zijn lager uitgevallen. Dit resulteert ook in 2023 tot een eenmalig voordeel, deze nemen we op in de 1e voortgangsrapportage. Daarnaast hebben we op het regulier klein onderhoud van het gemeentehuis minder uitgegeven.

34.000

V

I

0.4 Overhead - I&A
De opzet en uitvoering van de digitale belastingbalie schuiven we door naar 2023. Daarnaast hebben we middelen aangevraagd voor uitvoering van de acties in lijn met de oproep van de VNG (de zogenoemde brief Van Zanen) inzake het cyberalert. Nog niet alle middelen zijn in 2022 uitgegeven.

56.000

V

I

0.4 Overhead - Intern beheer
De kosten van enkele facilitaire zaken zijn als gevolg van prijsstijgingen hoger uitgekomen. We noemen de kosten van schoonmaak, kantoorartikelen en kantinekosten.

-52.000

N

I

0.4 Overhead - Interne doorbelasting materieel
In 2022 is een nadeel ontstaan van € 144.000 door lagere interne doorbelasting naar andere programma's. Dit is grotendeels ontstaan door een hogere bijdrage aan de RDL voor de brandstofkosten. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen ook tot verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

-144.000

N

I

0.4 Overhead - Interne doorbelastingen
Een voordelig bedrag van € 505.000 wordt verklaard door hogere interne doorbelastingen naar andere programma's. Dit betreft met name hogere inhuurlasten op de afdelingen gerelateerd aan het Sociaal Domein. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

505.000

V

I

0.4 Overhead - Materieel openbare werken
Er is een voordeel ontstaan van € 81.000 doordat we de kosten materieel openbare werken in 2022 lager waren dan geraamd. Dit is grotendeels ontstaan doordat we een hogere bijdrage van de RDL hebben ontvangen voor de brandstofkosten. Daarnaast zijn de brandstofkosten voor de gemeente Zevenaar lager uitgevallen doordat we in de 2e voortgangsrapportage rekening hebben gehouden met een forse stijging van deze kosten. Dit viel in werkelijkheid minder hoog uit. Tenslotte hebben we minder onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.

81.000

V

I

0.4 Overhead - Vergoeding personeel
Medewerkers van de gemeente Zevenaar hebben onder meer uren besteed aan de realisatie van het afvalaanbiedstation. Ter compensatie hiervoor hebben we een vergoeding van € 30.000 van de RDL ontvangen.

30.000

V

I

0.61 OZB Woningen - Wet WOZ
Op het budget van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken) melden wij een nadeel van € 141.000.
Het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften tegen de WOZ-waarde is in 2022 fors toegenomen, te weten met 66% (bezwaren) en van 8 naar 25 beroepschriften. De bezwaren zijn bovendien qua aard en inhoud complexer. Dat komt mede vanwege de nieuwe meetsystematiek die sinds 2022 in de waardebepaling is opgenomen. Daarnaast is de toename van bezwaren te zien die -namens belastingplichtigen- wordt ingediend door zogenoemde no-cure-no-pay bedrijven. In Zevenaar is ruim de helft van het aantal bezwaren ingediend door deze bedrijven die hier een verdienmodel van hebben gemaakt. De gemeente betaalt zo’n bureau een proceskostenvergoeding indien het bezwaar of het beroep gegrond is. Uiteindelijk betaalt de gemeenschap dan de kosten van die bureaus. Het zorgvuldig en tijdig behandelen van het grote aantal bezwaar- en beroepsschriften vergt veel capaciteit. Hiervoor waren wij genoodzaakt externe ondersteuning in te zetten.

-141.000

N

S

0.61 OZB-woningen - Belasting op eigendom woningen
Over het jaar 2022 is een meeropbrengst OZB woningen te verklaren van € 344.000. Dit komt met name doordat bij de tariefberekening in het najaar 2021, ten tijde van het opstellen van de begroting 2022, een lagere WOZ-waardeontwikkeling is ingeschat dan achteraf is gebleken. Die inschatting was namelijk gemiddeld 10% in plaats van in werkelijkheid 14,5%. Deze WOZ-waardeontwikkeling heeft effect op de algemene uitkering.

344.000

V

I

0.62 OZB niet-woningen - Belasting op eigendom en gebruik bedrijven
In 2022 verantwoorden wij een meeropbrengst OZB niet-woningen van € 1.091.000. Deze inschatting is meer dan destijds was begroot. Dit komt ten eerste doordat er in 2022 meer OZB niet-woningen over de belastingjaren 2020 en 2021 is opgelegd dan destijds is ingeschat. Ten tweede is de areaalontwikkeling sterker geweest dan was geraamd. Tot slot hebben wij ten behoeve van de volledigheid en rechtmatigheid gericht ingezet op een leegstandscontrole. Hierdoor hebben wij meer gebruikersgedeelte van de OZB niet-woningen op kunnen leggen dan was begroot. De totale WOZ-waarde van de niet-woningen (bedrijven) heeft effect op de algemene uitkering.

1.091.000

V

S

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - September- en decembercirculaire
In de begroting zijn de ontvangsten tot en met de meicirculaire 2022 verwerkt. In deze jaarrekening verantwoorden wij de extra inkomsten uit de september- en decembercirculaire.
In de september- en decembercirculaire is in totaal nog € 4.969.000 aan algemene uitkering ontvangen. Hieronder de specificatie:

€ 751.000 voorschot BTW-compensatiefonds onder het plafond
€ 3.874.000 taakmutaties
€ 277.000 hoeveelheidsverschillen (hogere aantallen maatstaven)
- € 10.000 overige verschillen
€ 77.000 afrekeningen voorgaande jaren.

Hieronder volgt nog een uitsplitsing van de taakmutaties:

€ 2.437.000 energietoeslag
€ 399.000 compensatie invoeringskosten Omgevingswet
€ 531.000 coronacompensatie ( € 476.000 inkomstenderving 2021 en € 55.000 continuïteit van zorg)
€ 75.000 bijzondere bijstand
€ 77.000 voogdij 18+
€ 73.000 maatschappelijke begeleiding statushouders
€ 65.000 Wet kwaliteitsborging bouw
€ 217.000 overige taakmutaties (onder € 50.000)

4.969.000

V

I

0.8 - Overige baten en lasten - Budget voor frictiekosten
Het budget voor de frictiekosten gekoppeld aan de bezuinigingen is voor een deel ingezet voor de NME en het doelgroepenvervoer. Het restant van € 91.000 kan vervallen (= voordeel). De hiermee verband houdende onttrekking aan de algemene reserve is ook lager (= nadeel). Per saldo budgettair neutraal.

91.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - Onvoorziene uitgaven
De post voor onvoorzien is niet ingezet. Dit resulteert in een voordeel van € 25.000.

25.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Budget voor frictiekosten
Het budget voor de frictiekosten gekoppeld aan de bezuinigingen is voor een lager bedrag ingezet. De hiermee verband houdende onttrekking aan de algemene reserve is ook lager.  

-91.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Digitale belastingbalie
Dit project is verschoven naar 2023, de bijbehorende onttrekking aan de algemene reserve heeft in 2022 niet plaats gevonden.

-25.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
De uitvoeringskosten van het Herstelplan zijn lager dan geraamd en beperkt gebleven tot de kosten van inhuur van derden. De hiermee verband houdende onttrekking aan de bestemmingsreserve Herstelplan is daarmee ook lager.

-40.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invoering Omgevingswet
De kosten voor de invoering van de Omgevingswet zijn toegelicht onder taakveld 8.1. Door vertraging in de invoeringsdatum vindt de geraamde onttrekking ook niet volledig plaats. De totale raming bedroeg € 1.327.000 waarvan € 50.000 abusievelijk ten onrechte is geraamd. Een nadeel van € 50.000. Een bedrag van € 698.000 is onttrokken aan de algemene reserve. Hierdoor is € 579.000 niet onttrokken in 2022 en zal in 2023 weer worden ingezet.

-629.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Sloopkosten gebouwen
Zoals is toegelicht onder taakveld 0.3 is de sloop van de locatie Nieuwe Komstraat 19 te Lobith vertraagd. Hierdoor vindt de geraamde onttrekking ook niet plaats.

-39.000

N

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het verschil tussen het begrote resultaat na wijziging en het gerealiseerde resultaat komt binnen dit programma als een voordelig verschil naar voren.

862.000

V

I

Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

-90.000

N

I

1.

Veiligheid

1.1 Crisisbeheersing en brandweer - Bijdrage aan VGGM
VGGM behaalde over 2022 een positief resultaat van € 707.000, voornamelijk toe te schrijven aan het programma Bedrijfsvoering, het programma Brandweerzorg en de verkoop van brandweervoertuigen. De gemeente Zevenaar verwacht een teruggaaf van € 44.000.

44.000

V

I

Programma 1 Veiligheid - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

10.000

V

I

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Gladheidsbestrijding
In de 2e voortgangsrapportage 2021 heeft u in totaal € 46.000 extra budget (verspreid over 2021 en 2022) beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een eigen Gladheid Meet Station (GMS) en het inbouwen van GPS op de strooiers. Een eigen GMS hebben we in 2021 aangeschaft, maar het inbouwen van GPS op de strooiers heeft vertraging opgelopen. In de 1e voortgangsrapportage 2023 ramen we deze eenmalige kosten opnieuw.

36.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Interne doorbelasting straatreiniging
Een voordelig bedrag van € 75.000 wordt verklaard door een hogere interne doorbelasting straatreiniging naar andere programma's. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen ook tot verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

75.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
Eind 2021 is een investeringsbudget afgesloten. De geactiveerde kosten zijn echter niet te labelen als te activeren kosten. Om die reden heeft een eenmalige afschrijving plaatsgevonden waardoor het geactiveerde bedrag ten laste van de exploitatie is gekomen. Een nadeel van € 115.000. Daarnaast zijn de kosten voor het verplaatsen van de verkeersregelinstallatie en het verplaatsen van de stopstreep ter plaatse van de overweg Molenstraat te Zevenaar conform overeenkomst bij de gemeente in rekening gebracht. Voor deze kosten was geen dekking. Een nadeel van € 21.000. Een totaal nadeel van € 136.000.

-136.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Eind 2022 is er door personele capaciteit nog geen uitgewerkt plan. In 2023 zal een deel van het budget ingezet gaan worden voor deelmobiliteit. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 283.000.

283.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Visie en planvorming station Zevenpoort
In 2013 en 2014 is in totaal € 70.000 beschikbaar gesteld voor visie en planvorming station Zevenpoort. Het was de verwachting dat in de zomer 2022 meer duidelijkheid zou komen over eventuele plannen aldaar. Deze duidelijkheid is er niet gekomen. Op grond van de vastgestelde nota reserves en voorzieningen Zevenaar 2018 hebben wij het bedrag vrij laten vallen nu gedurende 3 jaar geen uitgaven hebben plaatsgevonden. Bij de lasten een voordeel van € 31.000.

31.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
Op wegen is op de lasten een nadeel gerealiseerd van € 183.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de baten, hoger uitgevallen, waardoor ook de dotatie aan de voorziening hoger uitvalt dan geraamd. Daarnaast wordt het verschil verklaard door een hogere doorbelasting vanuit de interne organisatie.

-183.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 283.000.

-283.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Ook krijgen we een vergoeding voor de aanleg van nieuwe inritten. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn € 113.500 hoger uitgevallen dan begroot.

113.500

V

I

2.2 Parkeren - Parkeergarage
In 2022 is een nadeel ontstaan op de lasten van de parkeergarage. Zo is er op het regulier klein onderhoud meer uitgegeven en zijn de schoonmaakkosten hoger uitgevallen.

-28.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Bestemmingsreserve visie en planvorming station Zevenpoort
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve voor een bedrag van € 31.000. Deze onttrekking heeft echter niet plaatsgevonden. Op grond van de vastgestelde nota reserves en voorzieningen Zevenaar 2018 is de bestemmingsreserve eind 2022 opgeheven. Het bedrag is toegevoegd aan de algemene reserve. Een nadeel van € 31.000.

-31.000

N

I

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

22.500

V

I

3.

Economie

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
Op 20 april 2022 heeft de raad € 1.000.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve voor het noodherstelfonds voor ondernemers. Voor het taakveld economische ontwikkeling was dit een bedrag van € 685.000. In 2022 is voor een bedrag van € 131.000 aan vouchers uitbetaald aan MKB- en horecaondernemers. Het bedrag dat eind 2022 resteert bedraagt € 554.000 en zal in 2023 worden ingezet voor een subsidieregeling tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers. Voor de uitvoeringskosten is in dezelfde vergadering van 20 april 2022 door de raad € 100.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve. Hiervan is in 2022 € 23.000 besteed. Het bedrag dat eind 2022 resteert bedraagt € 77.000 en zal in 2023 worden ingezet voor de uitvoeringskosten van de subsidieregeling tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers. Dekking van deze kosten vindt plaats uit de algemene reserve. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 631.000

631.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
In 2022 is uit de bestemmingsreserve Centrummanagement een bedrag van € 25.000 ingezet voor werkzaamheden van een centrummanager. Deze hadden ten doel het professionaliseren van de samenwerking in het centrum, verdere profilering en het opzetten en borgen van een centrummanagementorganisatie. In 2023 gaan we verder met dit project. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 80.000.

80.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Economische zaken
Voor het uitvoeren van een nulmeting het jaar voorafgaand aan de opening van de fashion outlet Zevenaar is in de kadernota 2018 € 15.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve. Opening is op z'n vroegst voorzien eind 2024. Een voordeel van € 15.000. Daarnaast wordt de reclamebelasting die geheven wordt bij ondernemers in het centrum onder aftrek van perceptiekosten doorgesluisd naar de beheerder van het ondernemersfonds. Het totaalbedrag van de opgelegde reclamebelasting ligt lager dan begroot waardoor ook minder in het ondernemersfonds kon worden gestort. Een voordeel van € 18.000. Een totaal voordeel van € 33.000.

33.000

V

I

3.1 Economische ontwikkeling - Herstelplan
In het corona herstelplan is een aantal maatregelen opgenomen waarvoor budget is geraamd in 2022. Deze maatregelen zijn niet of niet volledig tot uitvoering gekomen, waardoor een voordeel is ontstaan van € 294.000. Het betreft hier de maatregelen: Logistieke hotspot (€ 60.000), centrum Zevenaar (€ 174.000), digitaal platform voor ondernemers (€ 14.000), MKB vouchers (€ 5.000) en stimuleren ondernemers Zevenaar (€ 41.000).

294.000

V

I

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-oost bedrijven
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 21 maart 2023 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2022. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar-Oost Bedrijven becijferd op € 14.177.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2023. Ten opzichte van vorig jaar is dit een verbetering van € 1.491.000 NCW. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. De bijstelling van de grondopbrengsten in de grondexploitatie op basis van de grondprijsbrief 2023 bedraagt € 3.422.000 positief.

2. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Bedrijven bedragen € 199.000 nadelig. De lagere rentevoet (1,23% in plaats van 1,35%) heeft voor deze winstgevende grondexploitatie een dempend effect. Vertraging in de gronduitgifte, met name de fashion outlet centre (FOZ) levert ook een rentenadeel op. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de verplichte discontovoet van 2% waarmee het resultaat contant wordt gemaakt in toenemende mate afwijkt van de rekenrente. De rekenrente welke ook aan regels onderhevig is, laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor 2022 bepaald op 1,23%. Het verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij positieve grondexploitaties nadelig uit.

3. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. In combinatie met een hoger percentage voor toekomstige inflatieverschillen levert dit een nadeel op van € 1.005.000.

4. De vertraging in de uitspraak van de Raad van State rond het Tracébesluit Via15 heeft tot blijvende onzekerheden geleid bij kavelkopers en bij de ontwikkelaar van de FOZ. De eerder genoemde vertraging in de uitgifte vraagt om extra budget voor VTU- en plankosten. Enkele kavels rond de FOZ en op de Landeweer vragen om extra aandacht om deze op een verantwoorde wijze afgezet te krijgen. Hierbij is een (gedeeltelijke) planwijziging een optie en dit kost extra uren voor onderzoek e.d.. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget voor planvorming te verhogen. Een nadeel van € 627.000.

5. Het budget voor civieltechnische werken levert per saldo een nadeel op van € 97.000 omdat kosten zijn gemaakt voor het woonrijp maken van het kavel van de supermarkt. Deze kosten waren echter niet voorzien in de grondexploitatie.

6. De overige niet nader verklaarde verschillen bedragen per saldo € 3.000 nadelig.

1.491.000

V

I

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Herstelplan
Vanuit het corona herstelplan is € 40.000 geraamd voor het samenstellen van een gemeentelijk interdisciplinair team ("1,5 meter team"), voor ondersteuning an advies in het kader van corona. Dit is niet nodig gebleken waardoor een voordeel ontstaat van € 40.000.

40.000

V

I

3.4 Economische promotie - Toeristenbelasting
In de afgelopen 2 jaren (2020 en 2021) zijn vanwege de corona-maatregelen de verwachte inkomsten van de toeristenbelasting voor de helft afgeraamd. Nu de maatregelen al een tijd zijn opgeheven en het corona-tijdperk achter ons lijkt te liggen, constateren we op basis van de definitief opgelegde aanslagen dat de opbrengsten van de toeristenbelasting op het normale niveau zijn uitgekomen en over 2021 zelfs boven de reguliere raming uitstijgen. Het herstel van het toerisme na de coronacrisis leverde extra, niet geraamde opbrengsten op. De definitieve aanslagen leggen wij op in het navolgende jaar omdat eerst dan het aantal overnachtingen vast staat en de hoogte van de belastingaanslag bepaald kan worden. Het voordeel in 2022 heeft voor het grootste deel betrekking op 2021. Dit bedrag is in 2022 geboekt omdat het boekjaar 2021 afgesloten is.

436.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Omdat er geen uitgaven zijn gerealiseerd voor alle maatregelen, kunnen deze ook niet worden onttrokken aan de bestemmingsreserve corona herstelplan.

-334.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invullen gebouw Raadhuisplein
Zoals is toegelicht onder taakveld 0.3 en het investeringsoverzicht vergt de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd. Hierdoor vindt de geraamde onttrekking ook niet plaats.

-25.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Noodherstelfonds ondernemers
Voor het noodherstelfonds ondernemers is in 2022 een bedrag van € 785.000 als onttrekking aan de algemene reserve begroot. De werkelijke onttrekking bedraagt € 154.000. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 631.000.

-631.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Reserve centrummanagement
Voor de werkzaamheden van een centrummanager is een bedrag van € 105.000 als onttrekking aan de bestemmingsreserve begroot. De werkelijke onttrekking bedraagt € 25.000. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 80.000.

-80.000

N

I

Programma 3 Economie - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

-37.000

N

I

4.

Onderwijs

4.2 Onderwijshuisvesting - Kapitaallasten
Op het programma 'Onderwijs' is ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van € 63.000. In de jaarrekening is onder resultaat een analyse van de afwijkingen van de rente en afschrijvingen opgenomen en toegelicht.

63.000

V

I

4.2 Onderwijshuisvesting - Primair en voortgezet onderwijs
We hebben voordelen door lagere uitgaven voor bewegingsonderwijs (schoonmaak, vervoer en wijziging overeenkomst met schoolbestuur). Daarnaast is het aantal schademeldingen meegevallen waarbij rekening is gehouden met de nog te verwachten schadeuitkering vanwege de brand op de onderwijslocatie aan de Bizetstraat.

43.000

V

I

4.2 Onderwijshuisvesting - Primair en voortgezet onderwijs
Het nadeel heeft betrekking op hogere uitgaven voor de onroerendezaakbelastingen (OZB). De stijging OZB eigenaar en gebruiker (niet-woning) was in 2022 gemiddeld 11,8%.

-33.000

N

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Leerlingenvervoer
De afrekening van de BVO DRAN van het leerlingenvervoer over 2022 laat ten opzichte van het totaal begrote bedrag (€ 693.000) een voordeel zien van € 46.000.

46.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Lokaal onderwijsbeleid
Van de door het rijk, in de periode augustus 2021 t/m juli 2023, beschikbaar gestelde specifieke uitkering 'Inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertragingen' is het in 2022 ontvangen bedrag niet volledig ingezet. De resterende middelen van de specifieke uitkering kunnen nog worden ingezet t/m 31 juli 2025.

172.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Natuur- en milieueducatie (NME)
Op 1 september 2022 is de NME overgedragen aan Kunstwerk!. Door het langer doorlopen van de kosten, door een afwijking in de doorbelasting van personeelskosten en doordat personeel door ziekte niet gedetacheerd kon worden is er een nadeel van € 64.000.

-64.000

N

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Dit betreft de hogere definitief vastgestelde specifieke uitkering van het rijk voor het OAB. Tegenover de hogere baten staan voor hetzelfde bedrag hogere lasten.

-29.000

N

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Peuteropvang
De van het rijk ontvangen middelen (specifieke uitkering voor het onderwijsachterstandenbeleid - OAB) zijn deels ingezet voor de subsidiëring van o.a. VVE-locaties (dus ook het 1e en 2e dagdeel). Hierdoor resteert er nog € 62.000.

62.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Lokaal onderwijsbeleid
Wij verwijzen u naar de toelichting onder lasten. Tegenover het voordeel van lagere lasten staan lagere baten voor hetzelfde bedrag.

-172.000

N

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Dit betreft de hogere definitief vastgestelde specifieke uitkering van het rijk voor het OAB. Tegenover de hogere baten staan voor hetzelfde bedrag hogere lasten.

29.000

V

I

Programma 4 Onderwijs - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

36.000

V

I

5.

Sport, cultuur en recreatie

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Het beschikbare budget voor de combinatiefunctionarissen is niet volledig ingezet. In 2022 zijn vanwege corona nauwelijks extra activiteiten georganiseerd.

91.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Er is geen gebruik gemaakt van de extra beschikbare middelen van het corona herstelplan voor o.a. het verenigingsleven (sport).

60.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Boskuul
De van het rijk ontvangen specifieke uitkering t.b.v. zwembad de Boskuul is doorbetaald aan de exploitant.

-28.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
De exploitatielasten van de gemeentelijke sportaccommodaties zijn beduidend hoger dan geraamd. Met name als gevolg van de hoge energielasten en hogere gemeentelijke onroerendezaakbelastingen (OZB).

-149.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
De hogere bijdrage betreft kostenverhogende btw. In de raming is daar geen rekening mee gehouden evenals de compensatie die van het rijk (Regeling specifieke uitkering sport) is ontvangen. Wij verwijzen u naar de toelichting onder baten. Het nadeel in 2022 is ook veroorzaakt door verhoging van de bijdrage aan Ataro. Conform afspraken (dienstverleningsovereenkomst) is deze geïndexeerd met 4,4% waar in de raming rekening is gehouden met 1,4%.

-792.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
Het nadeel heeft betrekking op de lagere opbrengsten van het sportbedrijf (verhuur gemeentelijk sportaccommodaties) vanwege corona maatregelen.

-44.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
Voor de kostenverhogende btw ontvangen wij een specifieke uitkering. Omdat in de raming van de lasten geen rekening is gehouden met de kostenverhogende btw zijn de baten (uitkering van de btw compensatie) eveneens niet geraamd. Dit komt omdat pas in het 3e kwartaal 2022 de voorlopige bijdrage bekend is. De werkelijk verantwoorde baten zijn een voorschot en de werkelijke bijdrage wordt jaarlijks achteraf definitief vastgesteld. De uitkering is afhankelijk van het maximaal beschikbaar gestelde macro-budget. Doordat het totaalbedrag van alle aanvragen hoger is dan het uitkeringsplafond is het bedrag naar rato verdeeld onder de aanvragers. Voor 2022 is een uitkering ontvangen van 73,6% (i.p.v. 100%). Daarnaast is in 2022 de definitieve vaststelling over 2020 ontvangen en is een bedrag terugbetaald aan het rijk.

403.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf/Boskuul
In 2022 is van het rijk een specifieke uitkering ontvangen (corona maatregelen) voor dekking van de exploitatietekorten voor zwembaden. De ontvangen middelen zijn beschikbaar gesteld aan zwembad de Boskuul en voor dekking compensatie lagere opbrengsten bij het sportbedrijf.

84.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Verkoop sportterrein Herwen
Op 22 december 2021 heeft u onder meer besloten tot verkoop van het (sport)terrein in Herwen. Vanwege het (complexe) juridische traject heeft de verkoop echter meer tijd in beslag genomen dan verwacht. Hierdoor gaan we in 2023 over tot verkoop van het (sport)terrein. In de 1e voortgangsrapportage 2023 ramen we deze eenmalige opbrengsten opnieuw.

-73.000

N

I

5.3 Sport, cultuur en recreatie - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Er is geen subsidie aangevraagd voor het Seven-Art festival en voor de cultuurcoach (looptijd van de samenwerkingsovereenkomst was t/m 2021). Daarnaast is het deelbudget voor incidentele subsidies niet volledig ingezet.

32.000

V

I

5.3 Sport, cultuur en recreatie - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De overschrijding is veroorzaakt door de incidentele extra subsidie voor een bedrag van € 93.000 aan Kunstwerk! voor compensatie van coronaschade in de periode januari-augustus 2022.

-93.000

N

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 105.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 5 hebben betrekking op de maatregelen voor toeristische bebording en voorzieningen langs toeristische routestructuren, het toeristisch marketingplan, verkenning naar mogelijkheden Rijnobservatorium en de IVN-cursus gastheer van het landschap.

105.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Openbaar groen
Binnen openbaar groen is in 2022 een voordeel ontstaan van € 123.000. Dit heeft diverse oorzaken. Het voordeel wordt deels veroorzaakt doordat er geen renovatie is uitgevoerd en er weinig inboet was. Hierdoor zijn de materiaalkosten lager uitgevallen. Daarnaast is er weinig gesnoeid waardoor de verwerkingskosten lager uitvielen, hebben we een gunstige aanbesteding uit het verleden met een jaar kunnen verlengen tegen dezelfde voorwaarden en hebben we een voordeel op interne doorbelastingen van kosten van materieel. Tenslotte is er een voordeel ontstaan door het niet volledig benutten van het budget voor het inhalen van de onderhoudswerkzaamheden. Deze lasten zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de onttrekkingen reserves, lager uitgevallen.

123.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Speelvoorzieningen
Per saldo is er een voordeel van € 34.000 ontstaan binnen speelvoorzieningen. Het eenmalige voordeel is ontstaan doordat het schoonmaken van ondergronden minder heeft plaatsgevonden vanwege capaciteitsproblemen. Daarnaast hebben we minder toestellen vervangen omdat we vanaf 2023 met de grote vervangingsopgave voor spelen starten.

34.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Toeristische infrastructuur-klompenpaden
Het project "uitvoering landschapsbeleid Rijnwaarden" is op 1 onderdeel na afgerond nl. klompenpad Pannerdense Waard. Hiervan is 50% aanbetaald bij aanvang van het project en 50% wordt betaald na afronding van het project. Om die reden zijn er in 2022 geen uitgaven geweest. Gesprekken met uitvoerende partij stichting landschapsbeheer Gelderland (SLG) lopen en SLG voert de gesprekken met de grondeigenaren. Om te voldoen aan de subsidievoorwaarden van de provincie Gelderland moet dit project uiterlijk 30 juni 2023 afgerond zijn. Voor wat betreft het project "klompenpad Giesbeek" vindt overleg plaats met het Waterschap over de aanleg van een wandelbrug. De verwachting is dat de brug in 2023 wordt aangelegd. Voor de aanleg van het klompenpad kids Giesbeek lopen gesprekken met Rijkswaterstaat voor goedkeuring van aanleggen speelaanleidingen op hun grondgebied. Streven is afronding in 2023 maar door externe afhankelijkheid kan een verlenging nodig zijn. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 91.000.

91.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Toeristische infrastructuur-klompenpaden
In 2022 hebben geen uitgaven plaatsgevonden waardoor de ontvangen subsidiebedragen moeten worden overgeheveld naar 2023. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel in 2023 van € 91.000.

-91.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Verkoop sportterrein Herwen
Zoals is toegelicht onder taakveld 5.2 is er een nadeel ontstaan doordat de verkoop van het sportterrein Herwen is vertraagd. Hierdoor vindt de geraamde toevoeging ook niet plaats.

73.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 207.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 5 hebben betrekking op de maatregelen voor toeristische bebording en voorzieningen langs toeristische routestructuren, verkenning naar mogelijkheden Rijnobservatorium en de IVN-cursus gastheer van het landschap.

-207.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Onderhoudsachterstand groen
In 2022 zijn wij gestart met het inhalen van de onderhoudsachterstand. Wij hebben € 34.000 van de € 200.000 niet besteed. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat we deze middelen in het najaar 2022 beschikbaar hebben gekregen. Hierdoor hadden we een relatief korte periode om de werkzaamheden weg te zetten en uit te laten voeren.

-34.000

N

I

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

26.000

V

I

6.

Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Burgerinitiatieven en vrijwilligerswerk
Van het beschikbare bedrag voor activiteiten die gefinancierd worden uit het budget (bestemmingsreserve) voor de 'DoeDuiten' is maar een deel ingezet (voordeel € 49.000). Daarnaast is het beschikbare bedrag voor subsidie ondersteuning vrijwilligerswerk en de middelen m.b.t. 'Het Krachtlokaal' niet besteed (voordeel € 35.000).

84.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Gemeenschapshuizen/wijkcentra
Om het verenigingsleven, vrijwilligersorganisaties en de dorpshuizen te ondersteunen en daarmee de toekomstbestendigheid te garanderen zijn vanwege corona incidentele middelen beschikbaar gesteld (Herstelplan). Voor zover dit nodig was zijn deze middelen in 2022 ingezet voor steun die aangevraagd is voor compensatie van de nadelige gevolgen van corona over 2021.

71.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
Het aantal inspecties is, evenals de uitgaven, ongeveer gelijk aan 2021. Het verschil is deels ontstaan door de indexering op de raming. Voor de komende jaren handhaven we de raming omdat de inspecties voor gastouders worden verhoogd (van 10% tot 25%) naar 50%.

48.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
Er is geen beroep gedaan op het beschikbaar subsidiebudget voor het maatwerk binnen het algemeen maatschappelijk werk.

31.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
Er is nauwelijks een beroep gedaan door organisaties, verenigingen, stichtingen op de beschikbare aanvullende middelen van het corona herstelplan voor welzijns-, jeugd-/jongerenverenigingen en EHBO/Rode Kruis.

44.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Onderdeel van het nadeel betreft een tekort op inhuur derden van € 60.000. Dit zijn de kosten voor implementatie van de nieuwe 'Wet inburgering 2021'. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

-60.000

N

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Voor de invoering van de nieuwe 'Wet inburgering 2021' zijn incidentele middelen van het rijk ontvangen en zijn de nodige voorbereidingen gedaan maar zijn deze nog niet volledig afgerond en geïmplementeerd. Een deel is voor dekking van het nadeel (€ 60.000, zie toelichting hierboven) van inhuur.

161.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Onduidelijk is welke effecten de invoering van de nieuwe 'Wet inburgering 2021 (Wi 2021)' heeft. Dit wordt op termijn, d.w.z. na verloop van minimaal 2 jaar, duidelijk. Een deel van de bijdragen aan derden voor de uitvoering wordt gedekt door de Wi 2021.

53.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Opvang ontheemden Oekraïne
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen wij een vergoeding van het rijk. De vergoeding is gebaseerd op normbedragen. Het saldo tussen het ontvangen normbedrag en geboekte uitgaven laat een voordeel zien van € 357.000.
Dit saldo laat niet het volledige beeld zien. Niet alle kosten zijn één op één geboekt ten laste van de rijksuitkering. Dit zijn met name interne uren en andere indirecte (overhead) kosten.
In totaliteit denken wij financieel uit te zijn gekomen in 2022 met de beschikbaar gestelde rijksmiddelen. Het gepresenteerde financiële saldo hoeft overigens niet te worden verantwoord aan het rijk. Er vindt geen afrekening met het rijk plaats.

357.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Toezicht zorgaanbieders
In de begroting is een budget opgenomen voor toezicht en kwaliteit op zorgaanbieders. Deze taak wordt grotendeels regionaal opgezet. In 2022 houden we een bedrag van afgerond € 35.000 over.

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wmo-vervoer
De afrekening van de BVO DRAN van het Wmo-vervoer laat ten opzichte van de begroting (€ 391.000) een voordeel zien van € 42.000.

42.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
De hogere huuropbrengst heeft betrekking op de indexering en deels door huur voor gebruik van de nieuwe locatie aan de G. Gezellestraat.

29.000

V

S

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Cliënten-ondersteuning
Naast de reguliere subsidieverlening zijn er geen aanvullende initiatieven geweest waarvoor subsidie is aangevraagd. Er is wel extra wel subsidie verstrekt voor versterking van lokale cliëntondersteuning. Hiervoor zijn de middelen van de van het rijk ontvangen specifieke uitkering ingezet.

49.000

V

I

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Personeelslasten
Op dit taakveld zijn ten opzichte van de begroting extra personeelslasten intern doorbelast voor een bedrag van € 150.000. Het gaat om inhuurlasten welke betrekking hebben op het Sociaal Domein. De dekking van deze lasten staat geraamd bij programma 0. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten in de ramingen afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

-150.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)
Op 20 april 2022 is besloten om een 'Noodherstelfonds ondernemers gemeente Zevenaar' in te stellen.
Hiervoor is een bedrag van € 1.000.000 uit de Algemene Reserve beschikbaar. Vanuit dit herstelfonds is een bedrag beschikbaar van € 150.000 voor de 'Vangnetregeling Bbz ondernemers'. Dit is in 2022 nog niet ingezet. Voor 2023 zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers over mogelijke maatregelen/acties ter ondersteuning van onze ondernemers.

150.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Inkomensvoorzieningen (BUIG/Bbz/Tozo)
De werkelijke uitkeringslasten zijn lager ten opzichte van in de 2e VGR 2022 verwachte totale uitkeringslasten waarbij rekening is gehouden met een tekort van 11,8%. Per saldo is het tekort (BUIG) uitgekomen op afgerond 11,0%.

88.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Er zijn minder verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ontvangen en daarnaast minder verzoeken toegekend. Een toename van faillissementen en werkloosheid is vooralsnog uitgebleven. Het gaat om € 56.000 aan lagere lasten.  

56.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
Onderdeel van het nadeel betreft een tekort op inhuur derden van € 94.000. Dit zijn de kosten van de uitvoering van de energietoeslag waarvoor extra middelen zijn ontvangen via de algemene uitkering. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

-94.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
De overschrijding van de uitgaven voor het minimabeleid (€ 1.359.000 incl. de hiervoor vermelde kosten voor uitvoering) zijn veroorzaakt door ondersteuning van de minima bij het voldoen van de energierekening (energietoeslag). Voor de toeslagen en de uitvoering zijn via de algemene uitkering (septembercirculaire, incl. een aanvulling/correctie van het bedrag van de meicirculaire en decembercirculaire 2022) extra aanvullende middelen ontvangen vanwege uitbreiding van de toeslagen van € 800 naar € 1.300. Deze aanvullende middelen zijn voldoende voor dekking van de hogere uitgaven. De ontvangen bijdrage via de decembercirculaire heeft betrekking op de toeslagen (voorschot) die in 2023 beschikbaar gesteld worden. De effecten van deze aanvullende maatregel worden in de 1e voortgangsrapportage 2023 verwerkt.

-1.265.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
De extra incidentele middelen voor schuldhulpverlening vanwege corona zijn maar voor een beperkt deel ingezet.

173.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
Het incidenteel extra beschikbaar gestelde budget van € 150.000 voor ondernemers uit het 'Noodherstelfonds' - waarvoor een bedrag beschikbaar is gesteld uit de Algemene Reserve - bedoeld voor het verlenen van extra dienstverlening en het inkopen van trajecten voor schuldhulpverlening aan ZZP’ers en kleine ondernemers waarvan vermoed wordt dat ze het financieel zwaar hebben - is in 2022 nog niet ingezet. Er zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers dat in 2023 een pilot gestart wordt. Het budget wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de totale kosten (€ 300.000; zie ook toelichting onder 6.3  Inkomensregelingen - Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)).

150.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Inkomensvoorzieningen (BUIG/Bbz/Tozo)
De lagere baten zijn een gevolg van de lagere vaststelling van het definitieve door het rijk beschikbaar gestelde BUIG budget 2022 t.o.v. het voorlopige budget. Ook is vanwege lagere uitkeringslasten rekening gehouden met een lagere aanvullende vangnetuitkering voor gedeeltelijke compensatie van de tekorten (op de uitkeringslasten minus baten). Een klein deel is veroorzaakt door een afrekening van de Bbz over 2020.

-183.000

N

I

6.4 WSW en beschut werk - Sociale werkvoorziening
Het voordeel betreft lagere uitgaven bij de 'Modulaire gemeenschappelijke regeling (MGR) - Sociaal Domein Centraal Gelderland voor de module WgSW (€ 76.000) en een lagere bijdrage voor Scalabor BV voor begeleiding van werknemers met een loonwaarde <25% (€ 28.000). Naast vermelde voordelen is ter compensatie van de omzetverliezen voor SW bedrijven door de coronacrisis een extra bijdrage verstrekt aan Scalabor (nadeel € 25.000). Voor deze bijdrage is compensatie ontvangen via de algemene uitkering (septembercirculaire 2022).

79.000

V

I

6.5 Arbeidsparticipatie - Participatiebudget re-integratie
In 2022 zijn via de algemene uitkering incidentele middelen van het rijk ontvangen (septembercirculaire 2021) i.v.m. compensatie corona als aanvullend pakket en extra impuls t.b.v. re-integratie bijstandsgerechtigden. Deze middelen zijn niet volledig ingezet. Daarnaast zijn bedragen ontvangen n.a.v. de definitieve afrekening van de Samenwerking de Liemers-RSD over de jaren 2021 en 2022 die betrekking hebben op het budget participatie/re-integratie.

47.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Eigen bijdragen
In relatie tot de stijgende Wmo-kosten, zien we ook een stijging van de eigen bijdragen. Over het jaar 2022 zien we dat de door het CAK geïnde eigen bijdragen € 424.000 bedragen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een voordeel van € 94.000.

94.000

V

S

6.6 Maatwerkvoorziening Wmo - Hulpmiddelen
Voor de verstrekking van rolstoelen en scootmobielen zijn we in oktober 2021 overgegaan van aankoop naar huur. We zien dat deze nieuwe constructie in 2022 binnen de (aangepaste) begroting is gebleven. Er is een overschrijding van afgerond € 102.000 op verstrekkingen waarbij de cliënt een bedrag krijgt en zelf verantwoordelijk is voor de aanschaf van het hulpmiddel.

-102.000

N

S

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Vervoer dagbesteding
De afrekening van de BVO DRAN van het dagbestedingsvervoer laat ten opzichte van de begroting (€ 197.000) een voordeel zien van € 29.000.

29.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorziening Wmo - Woonvoorzieningen
De raming voor woonvoorzieningen (woningaanpassingen en dergelijke) laat een overschrijding zien van € 122.000. We zien dat de uitgaven ten opzichte van 2021 marginaal afwijken. We constateren dan ook dat de raming te laag is geweest. Met name door de vergrijzing en de tendens naar langer zelfstandig wonen verwachten wij dat de raming zal moeten worden bijgesteld.

-122.000

N

S

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ - Zorgkosten Wmo
Per saldo is er een gering voordeel ontstaan op de Wmo-kosten op dit taakveld. Wanneer gekeken wordt naar de zorgkosten voor Wmo begeleiding en hulp bij het huishouden dan zien we dat er € 215.000 meer aan zorgkosten is uitgegeven dan geraamd.
Naast de reguliere zorgkosten is er in 2022 voor het laatst een bedrag geraamd voor zorgkosten in relatie tot corona. Op deze geraamde coronakosten is een voordeel ontstaan van € 144.000.
Ook zijn er kosten geraamd voor een onderzoek naar een was- en strijkservice. Hiervoor zijn geen directe kosten gemaakt waardoor het geraamde bedrag van € 110.000 volledig leidt tot een voordeel.
Hoewel in deze jaarrekening voor dit taakveld een voordeel wordt gepresenteerd merken wij op dat er op de echte zorgkosten een nadeel is ontstaan van € 215.000 die als structureel wordt gezien.

39.000

V

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18- - Jeugdzorg
In deze jaarrekening presenteren wij voor Jeugdzorg een nadeel van € 790.000. Dit saldo is vertekend omdat er in 2022 nog coronakosten zijn geraamd. Op deze incidentele coronaraming is een voordeel ontstaan van € 284.000. Op de echte zorgkosten wordt feitelijk een overschrijding van € 1.074.000 gepresenteerd. Deze overschrijding kenmerken wij als een structureel nadeel.
We constateren dat hier sprake is van verschillende ongunstige factoren bij elkaar: stijging van tarieven en kosten in het algemeen, een toename van het aantal jongeren met jeugdhulp en complexe hulpvragen. Sinds Covid-19 zien we een sterke toename van depressie en suiciditeit onder jongeren.

-790.000

N

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18- - Overige kosten jeugdzorg
Op dit taakveld worden het grootste deel van de jeugdzorgkosten geboekt. Daarop wordt een nadeel gepresenteerd dat hiervoor wordt toegelicht. Op dit taakveld is ook een voordeel opgetreden van € 108.000. Deze wordt veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten van de regionale sociale dienst (RSD, € 43.000) en lagere kosten voor enkele maatwerktrajecten (€ 65.000).

108.000

V

I

6.81 Geëscaleerde zorg 18+ - Wmo beschermd wonen
Voor een onderdeel van beschermd wonen (LVB) betalen wij jaarlijks een vereveningsbijdrage aan de gemeente Arnhem voor de uitvoering hiervan. De afrekening van deze kosten liet een voordeel zien van € 48.000. Dit komt omdat er minder zorg nodig was. Een deel van de doelgroep is overgegaan naar de Wlz.

48.000

V

I

6.82 Geëscaleerde zorg 18- - Jeugdhulp crisiszorg en jeugdreclassering
Voor de crisiszorg en jeugdreclassering is een voordeel ontstaan op de geraamde kosten van € 293.000.

293.000

V

S

6.82 Geëscaleerde zorg 18- - Veilig thuis
Jaarlijks betalen wij een bijdrage aan de stichting Veilig thuis (via de VGGM). In 2022 is een voordeel op deze bijdrage ontstaan omdat de gemeenten Arnhem en Ede extra hebben bijgedragen. Zij hebben namelijk een hogere DUVO bijdrage ontvangen (decentralisatie uitkering vrouwen opvang).

95.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Bestemmingsreserve frictiekosten DoeDuiten
De voor 2022 beschikbaar gestelde middelen van de bestemmingsreserve zijn niet volledig ingezet waardoor het bedrag van de onttrekking lager is.

-49.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 117.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 6 hebben betrekking op het toekomstbestendig maken van het verenigingsleven, het werken aan werk Gelderland, de pilot instapbanen en het uitstellen van de bezuiniging op sociaal raadsliedenwerk.
Per saldo zijn de mutaties die te maken hebben met het corona herstelplan budgettair neutraal.

-117.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Noodherstelplan
De beschikbaar gestelde budgetten voor ondernemers uit het 'Noodherstelfonds' - dekking uit de Algemene Reserve - bedoeld voor het verlenen van extra dienstverlening, het inkopen van trajecten voor schuldhulpverlening aan ZZP’ers / kleine ondernemers en voor de 'Vangnetregeling Bbz ondernemers' zijn nog niet ingezet in 2022. Er zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers dat in 2023 een pilot gestart wordt. Het budget wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de totale kosten (€ 300.000).

-300.000

N

I

Programma 6 Sociaal domein - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

-14.000

N

I

7.

Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid - Bijdrage gemeenschappelijke regeling VGGM
In 2022 is subsidie voor het deel lokaal maatwerk (Jeugdgezondheidszorg) lager vastgesteld en afgerekend. Daarnaast zijn onderdelen van het lokaal maatwerk bekostigd uit de middelen van het rijk voor het onderwijsachterstandenbeleid. De beschikbare middelen voor het project 'jongeren op gezond gewicht' zijn slechts beperkt ingezet omdat in 2022 mede vanwege corona geen activiteiten zijn georganiseerd.

101.000

V

I

7.2 Riolering - Mutatie voorziening
In 2022 hebben we een positief resultaat behaald van afgerond € 431.500. Het voordeel uit de hogere opbrengsten rioolheffing en de vrijval voorziening belastingdebiteuren hebben we ten gunste gebracht aan de reserve. Het resterende resultaat is toegevoegd aan de voorziening. Dit zorgt voor een hogere dotatie van € 36.000. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de lagere kosten voor onderzoeken en beheersystemen. Doordat we het voordeel op de lasten storten in de voorziening riolering blijven deze middelen wel voor riool werkzaamheden beschikbaar.

-36.000

N

I

7.2 Riolering - Onderhoud en reparaties
In 2022 hebben we een inhaalslag gemaakt met de klein onderhoudswerkzaamheden. Hierdoor zijn de lasten € 63.000 hoger dan begroot.

-63.000

N

I

7.2 Riolering - Onderzoeken en beheersysteem
In 2022 hebben wij een voordeel behaald van € 136.000. Dit komt deels doordat wij in onze raming te veel rekening hebben gehouden met incidentele onderzoeken. Daarnaast zijn de kosten voor het hydraulisch functioneren, het grondwatermeetnet en het hydronet gedaald. In de eerste voortgangsrapportage verlagen we deze budgetten structureel.

136.000

V

S

7.2 Riolering - Subsidie woningbouwverzakkingen
Van het subsidiebedrag van € 125.000 dat in 2019 door uw raad beschikbaar is gesteld voor onderzoek naar woningverzakkingen en voor bijdragen aan de gedupeerden van woningverzakkingen a.g.v. droogte in 2018 is in 2021 € 45.000 doorgeschoven naar 2022 waardoor het totale budget, inclusief het al aanwezige budget, € 56.000 was. In 2022 is hier echter vrijwel geen beroep op gedaan. Daardoor is er een voordeel ontstaan van € 55.000.

55.000

V

I

7.2 Riolering - Opbrengst rioolheffing
De opbrengsten riolering zijn hoger uitgevallen doordat de leegstand lager is uitgevallen dan verwacht. Dit resulteert in een voordeel van € 158.000. Dit is 3,3% van de begrote opbrengst.

158.000

V

I

7.3 Afval - Afvalinzameling
De kosten voor afvalinzameling zijn € 150.000 lager uitgevallen. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat de doorbelasting vanuit de RDL lager (€ 88.000) is uitgevallen dan geraamd. Dit is voor een groot deel ontstaan bij het aanbiedstation. Door uitstel van de ingebruikname van 7Poort, minder afvalaanbod en een lagere inzet van menskracht zijn de kosten lager. Ook op andere onderdelen binnen de RDL is het aantal uren lager dan tussentijds geraamd.
Daarnaast zijn de lasten van de gemeente Zevenaar per saldo ook € 62.000 lager uitgevallen. De drie grootste voordelen zijn ontstaan binnen zwerfafval, restafval huishoudelijk en inzamelkosten verpakkingsglas. Het grootste nadeel op de kosten is ontstaan in de doorbelasting voor straatreiniging.

150.000

V

I

7.3 Afval - Afvalstoffenheffing
Er is € 101.000 minder opbrengsten afvalstoffenheffing (circa 2,7% van de begrote opbrengst) ontvangen dan verwacht. Dit komt doordat er minder ledigingen zijn geweest dan in voorgaande jaren.

-101.000

N

I

7.3 Afval - Vergoeding PMD en papier en karton
Het belangrijkste voordeel zit op de vergoeding voor PMD (€ 58.000). De definitieve eindafrekening over het jaar 2020, die nog een forse nabetaling heeft opgeleverd, heeft in het boekjaar 2022 plaatsgevonden. Dit compenseert de lagere verwerkingsvergoeding papier en karton (€ 48.000), waarvan de marktprijs na de zomervakantie is ingezakt. Hier houden we in de 1e voortgangsrapportage 2023 rekening mee. Tenslotte is er nog een aantal kleine positieve effecten bij de opbrengsten afval.

27.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Aanpak energiearmoede
Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak energiearmoede. Eind 2022 is hiervoor het plan van aanpak opgesteld. In 2023 pakken wij de uitvoering verder op. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 1.012.000.

1.012.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Energietransitie
In de kadernota 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld uit de algemene reserve voor energieneutraal eigen organisatie en het energieneutraal maken gemeente Zevenaar. Deze werkzaamheden zijn nog niet volledig uitgevoerd. Bij de lasten een voordeel van € 122.000.

122.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Energietransitie
In de kadernota 2018 zijn middelen beschikbaar gesteld uit de algemene reserve voor energietransitie regio Arnhem-Nijmegen en voor het uitvoeren gelders energieakkoord in uitvoering. De resterende bedragen kunnen vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. Deze werkzaamheden zijn afgerond. Bij de lasten een voordeel van € 79.000.

79.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Milieubeheer
Het begrote bedrag voor Wijk van de Toekomst € 14.000 is in 2022 niet uitgegeven. Vanuit het herstelplan waren ook nog middelen beschikbaar waardoor dit bedrag niet is uitgegeven. Voor de voorbereiding aanbesteding nieuw contract gaslevering was een bedrag geraamd van € 10.000. Dit bedrag is door de GMR niet apart in rekening gebracht. Het is opgenomen in de gemeentelijke bijdrage 2022. Tenslotte is het begrote bedrag van € 20.000 voor het opstellen van de Zevenaarse routekaart voor implementatie circulaire economie wegens personele capaciteit niet uitgegeven. Dit bedrag zal in de 1e VGR 2023 opnieuw geraamd worden. Een totaal voordeel van € 44.000.

44.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Uitvoering en toezicht
Jaarlijks is, binnen de GR ODRA, een bedrag beschikbaar voor het aandeel "Vraaggestuurd advieswerk". Doordat er in 2022 meer handhaving is uitgevoerd zijn er extra werkzaamheden uitgevoerd binnen het programma “handhaving” (zie 8.3 omgevingsvergunningen en toezicht). Daarnaast zijn er meer projecten ontwikkeld en meer vergunningen verleend dan begroot waardoor ook het programma “advies” is overschreden. Er is in 2022 uiteindelijk 116 procent van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd. Dit heeft tot een nadeel geleid van € 59.000.

-59.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Aanpak energiearmoede
De uitvoering van de aanpak energiearmoede wordt gedekt door een SPUK-uitkering. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2023. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 1.012.000.

-1.012.000

N

I

7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Onderhoud
Er is per saldo een nadeel van € 32.000 gerealiseerd op de begraafplaatsen. Gedurende het jaar constateerden we dat er extra veel onkruid op de verharding aanwezig was. We hebben hierop een impuls gegeven om dit te verwijderen. Dit heeft geleid tot een overschrijding.

-32.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Afval
Het resultaat binnen het product afval is positief. Deze € 347.500 is gestort in de reserve afval. Dit was een positiever resultaat dan we bij de eerste en tweede voortgangsrapportage hadden voorzien. Dit wordt onder meer veroorzaakt door hogere verwerkingskosten GFT en hogere inzamelkosten PMD (zoals hiervoor toegelicht).

-256.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Riool
Het resultaat binnen het product riool is positief. Het voordeel uit de hogere opbrengsten rioolheffing (€ 156.900) en de vrijval voorziening belastingdebiteuren (€ 21.400) hebben we ten gunste gebracht aan de reserve.  

-178.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Bestemmingsplannen
Op begrotingsbasis is een negatieve onttrekking uit de bestemmingsreserve bestemmingsplannen geraamd. De overige mutaties zijn terug te vinden onder programma 8. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een voordeel van € 37.000

37.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Energietransitie
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking aan de algemene reserve van € 309.000. De werkelijke onttrekking is € 95.000. Per saldo zijn de lasten en onttrekkingen budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 214.000.

-214.000

N

I

Programma 7 Volksgezondheid en milieu - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

45.000

V

I

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 Ruimte en leefomgeving - Bestemmingsplan buitengebied
Het was de verwachting dat het bestemmingsplan buitengebied Gelders Eiland in het najaar 2022 ter inzage gelegd zou gaan worden. Dit proces heeft o.a. door de Porthosuitspraak en personele wisselingen vertraging opgelopen. Het voorontwerp heeft ter inzage gelegen en we zijn nu bezig met de uitwerking van het ontwerp bestemmingsplan. Een voordeel in 2022 van € 25.000. Dekking van de kosten vindt plaats uit de bestemmingsreserve Bestemmingsplannen  

25.000

V

I

8.1 Ruimte en leefomgeving - Invoering Omgevingswet
Voor de invoering van de Omgevingswet zijn middelen beschikbaar gesteld uit de algemene reserve. Eind 2022 resteert hiervan nog een bedrag van € 579.000. Per saldo zijn de lasten en de onttrekkingen in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 579.000.

579.000

V

I

8.1 Ruimte en leefomgeving - Ruimtelijke ordening
In 2022 is de legesopbrengst voor herzieningen bestemmingsplannen € 18.000 hoger dan verwacht in de 2e VGR 2022. Met het zicht op de invoering van de Omgevingswet zijn er meer bestemmingsplanherzieningen aangevraagd dan verwacht. Daarnaast is de waarborgsom van € 10.000 met betrekking tot de exploitatiebijdrage "Winkelhuis Raadhuisplein" in 2022 ten gunste van de exploitatie gebracht. Een totaal voordeel van € 28.000

28.000

V

I

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) - Grondexploitatie Zevenaar-oost wonen
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 21 maart 2023 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2022. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar-Oost Wonen becijferd op negatief € 29.090.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2023. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 2.099.000 NCW. Hiervoor kunnen de volgende oorzaken gegeven worden:

1. Verbetering van het resultaat komt doordat het raadsbesluit rond de uitbreiding van de grondexploitatie met Het Hof financieel verwerkt is waarbij rekening is gehouden met een eenmalige vrijval van de verliesvoorziening. Een voordeel van € 924.000.

2. Voor de vrije kavels is een nieuwe berekening gemaakt. Voorheen werden de overige kosten apart gefactureerd, in de nieuwe kavelprijs zitten deze kosten inbegrepen. De bijstelling van de grondopbrengsten in de grondexploitatie op basis van de Grondprijsbrief 2023 bedraagt € 81.000 positief.

3. De deelgrondexploitaties de Tol, Bem en de Stede zijn voor een groot deel woonrijp gemaakt. In deze deelgebieden heeft dit gezorgd voor een gedeeltelijke vrijval van kosten die geraamd waren en nu niet meer benodigd zijn. In de grondexploitaties is het benodigde budget om de gebieden geheel woonrijp te maken behouden. In de Holtkamp is het bouwrijp maken bijna gereed. Dit heeft ook gezorgd voor een vrijval van bouwrijp maken. Dit alles heeft geleid tot een positief voordeel van € 904.000.

4. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Wonen bedragen € 988.000 voordelig. Langere looptijden door vertraging leveren rentekosten op, echter door de lagere rentevoet (1,23% in plaats van 1,35%) heeft voor deze grondexploitatie een gunstige uitwerking. De verplichte discontovoet van 2% (waarmee het grondexploitatieresultaat contant wordt gemaakt) wijkt de laatste jaren in de toenemende mate af van de rekenrente. De laatste (welke ook aan regels onderhevig is), laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor afgelopen jaar bepaald op 1,23% het toenemende verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij negatieve grondexploitaties voordelig uit.

5. Er heeft een verplaatsing van binnen het budget VTU- en plankosten plaatsgevonden. De verwachting is dat de komende jaren minder budget wordt gebruikt uit wonen algemeen, maar meer in de Holtkamp en het Hof. Door een nieuwe raming van het budget VTU- en plankosten ontstaat een verschil van € 32.000 voordelig.

6. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten op het huidige prijsniveau. Tevens wordt rekening gehouden met hogere kostenstijgingen in de resterende periode van de grondexploitatie. Onder aftrek van toekomstige opbrengstenstijgingen levert dit per saldo een nadeel op van € 828.000.

7. Overige verschillen grondexploitatie Zevenaar-Oost wonen: € 2.000 nadelig.

2.099.000

V

I

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) - Grondexploitatie Babberich - Middag Oost & Zwanenwaay
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitatie heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie die op 21 maar 2023 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitatie 2022. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Middag Oost & Zwanenwaay berekend op negatief € 4.069.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2023. Ten opzichte van vorig  jaar is dat een verbetering van € 267.000 NCW. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen.

1. De grondprijzen in deze grondexploitatie zijn aangepast op basis van de grondprijsbrief 2023. In Middag Oost is fase 3 toegevoegd dat een positieve uitwerking heeft op de grondexploitatie. In totaliteit is er sprake van een voordeel van € 2.150.000.

2. Voor het bouw en woonrijp maken van fase 3 zijn ook de civieltechnische kosten toegevoegd aan het project. Dit heeft geleid tot een ophoging van het budget van € 1.218.000 nadelig.

3. De rente-effecten bedragen € 94.000 voordelig. De verplichte discontovoet van 2% (waarmee het grondexploitatieresultaat contant wordt gemaakt) wijkt de laatste jaren in toenemende mate af van de rekenrente. De laatste (welke ook aan regels onderhevig is), laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor afgelopen jaar bepaald op 1,23%. Het toenemende verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij negatieve grondexploitaties voordelig uit.

4. Het budget voor VTU- en plankosten moest worden verhoogd vanwege de planuitwerking van fase 3 van de Middag Oost. De verwachting is dat dit budget voldoende is om alle werkzaamheden in het plangebied uit te werken. Het budget om fase 3 de komende jaren uit te voeren heeft een nadelig effect van € € 352.000.

5. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Tevens wordt rekening gehouden met enerzijds hogere kostenstijgingen in de resterende periode van de grondexploitatie. Per saldo levert dit een nadeel op van € 407.000.

267.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Wonen
In 2022 is het pand aan Dorpstraat 46 aangekocht. De aanschafkosten hiervoor zijn in verband met BBV-voorschriften geactiveerd en niet ten laste van de bestemmingsreserve woningbouw gebracht. Eind 2022 is het regieteam op gang gekomen waardoor er nog geen kosten in 2022 zijn geweest. Een voordeel van € 500.000.

500.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsvergunningen en toezicht
In 2022 zijn twee dwangsommen opgelegd in het kader van de Wet milieubeheer. Hier staan hogere kosten van de ODRA tegenover (zie 7.4 Milieubeheer). Een voordeel van € 200.000.

200.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsvergunningen en toezicht
In de 2e VGR 2022 is de verwachting uitgesproken dat voor een bedrag van € 1.201.000 aan leges ontvangen zou worden. In werkelijkheid is dit € 1.135.000 geworden. Dit lagere bedrag wordt met name verklaard door een bezwaarprocedure uit 2022. Een nadeel van € 66.000.

-66.000

N

I

0.10 Toevoegingen reserves - Woonrijpmaken Vierkenshof
In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging van € 102.000. In werkelijkheid is dit € 28.000 geworden. Een voordeel van € 74.000.

74.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Bestemmingsplan buitengebied Gelders eiland
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 158.000. De werkelijke onttrekking bedroeg € 96.000. Dit levert een nadeel op van € 62.000.

-62.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Bestemmingsreserve woningbouw
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 500.000. Zoals bij 8.3 Wonen en bouwen - Wonen is aangegeven is die onttrekking er in 2022 niet geweest. Dit levert een nadeel op van € 500.000.

-500.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Woonrijpmaken Vierkenshof
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking van € 102.000. In werkelijkheid is dit € 28.000 geworden. Een nadeel van € 74.000.

-74.000

N

I

Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

-28.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07