Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Het IHP 2020-2036 is leidend. De verbouwing van de Platanenlaan en de herinrichting van het buitenterrein is afgerond en verantwoord. De verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool (basisonderwijs) en kinderopvang LiemersLotus is in 2021 grotendeels afgerond. De financiële verantwoording  is eind 2022 afgelegd. De verbouwing van de Carrousel/de Maatjes is gestart. Een aanvullend onderzoek naar huisvesting van primair (Wissel/Tamboerijn) en voortgezet onderwijs op de locatie Vestersbos heeft zich halverwege het jaar 2022 gewijzigd in een onderzoek naar de huisvesting van primair onderwijs. Voor de toekomstige huisvesting van het Voortgezet onderwijs is een nieuw onderzoek noodzakelijk.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Het aanvullend onderzoek naar de toekomstige huisvesting op locatie Vestersbos is stopgezet. Er wordt een nieuw onderzoek opgestart in samenspraak met de GRHVOL en het schoolbestuur.

Voorstel raad

Kennisnemen van de noodzaak voor nieuw onderzoek naar de toekomstige huisvesting van het Voortgezet Onderwijs in Zevenaar.

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2025

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2022 hebben we initiatieven uit de doorlopende lijn voor leesstimulering uitgebreid. In 2022 is de Bibliotheek Op School gestart op de scholen van Gelders Eiland. Na corona is een aantal initiatieven weer opgestart zoals de boekstartcoach op het consultatiebureau. Verder zijn er in het kader van het onderwijskansenbeleid nog andere projecten gestart zoals het project Samen Digitaal. Met dit project helpen vrijwilligers de ouders en kinderen thuis met het leren van de Nederlandse taal.

4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat

Jaar realisatie

2022

Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag.
Scholen staan midden in de samenleving. Met de integrale beleidsafstemming tussen de programma’s Onderwijs, Veiligheid en Sociaal Domein versterken we, door  de netwerksamenwerking, een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor het voortgezet onderwijs in Zevenaar. Lokale (en regionale) organisaties bundelen hun krachten om de samenwerkingsagenda: veilige en zorgzame schoolomgeving vorm te geven. De inzet voor een (sociaal) veilige schoolomgeving betreft een cofinanciering. Binnen programma 6 Sociaal Domein – Jeugdgezondheidszorg is een bestaand (integraal) gemeentelijk budget hiervoor geoormerkt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Om de netwerksamenwerking te versterken en sociale veiligheidsproblemen op school eenvoudiger aan te pakken, hebben we met het Liemers College en de politie basisteam Rivierenland-Oost in 2018 het Convenant Schoolveiligheid gesloten. Jaarlijks wordt in samenspraak bekeken welke maatregelen nodig zijn om de veiligheid op en om school te bevorderen.

In 2022 heeft Halt eens per maand een preventief spreekuur op locatie Landeweer van het Liemers College uitgevoerd. In 2022 is ook het Jongerenwerk op School voortgezet. Jongerenwerkers waren dagelijks aanwezig op het Liemers College om leerlingen te ondersteunen en coachen bij diverse opgroei vraagstukken. Het Schoolmaatschappelijk Werk was in 2022 gemiddeld 16 uur per week aanwezig op het Liemers College voor de ondersteuning bij zorgvragen van leerlingen, ouders en docenten.

4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden

Jaar realisatie

2023

We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont!

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het Taalhuis de Liemers vormt een samenwerkingsnetwerk van aanbieders van volwasseneneducatie. De rollen en taken van de organisaties in het Taalhuis zijn doorontwikkeld. Daarbij is met name geïnvesteerd in het signaleren van laaggeletterdheid, en het toeleiden naar passend educatieaanbod. Met de partners in het Taalhuis werken we steeds meer toe naar een breed aanbod van taaleducatie, dat aansluit bij de hulpvraag van onze inwoners.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

De jaarlijkse subsidies passen binnen de geraamde begrotingen.

4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

Jaar realisatie

2021

De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Gerealiseerd

Gerealiseerd

In september 2022 heeft de officiële overdracht van de activiteiten van de NME naar Kunstwerk! plaatsgevonden na een eerder daartoe door de gemeenteraad genomen besluit. Hiermee wordt NME een volwaardig en toekomstbestendig onderdeel van Kunstwerk!

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2022

Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.

1.128

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07