Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

12.216

15.792

15.245

-547

Lasten

62.087

71.964

71.739

225

Resultaat voor bestemming

-49.871

-56.172

-56.494

-322

Mutaties reserves

Baten

242

3.356

2.885

-471

Lasten

0

2.000

2.000

0

Totaal mutaties reserves

242

1.356

885

-471

Resultaat na bestemming

-49.630

-54.816

-55.609

-793

Verschillenanalyse

6.

Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Burgerinitiatieven en vrijwilligerswerk
Van het beschikbare bedrag voor activiteiten die gefinancierd worden uit het budget (bestemmingsreserve) voor de 'DoeDuiten' is maar een deel ingezet (voordeel € 49.000). Daarnaast is het beschikbare bedrag voor subsidie ondersteuning vrijwilligerswerk en de middelen m.b.t. 'Het Krachtlokaal' niet besteed (voordeel € 35.000).

Lasten

84.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Gemeenschapshuizen/wijkcentra
Om het verenigingsleven, vrijwilligersorganisaties en de dorpshuizen te ondersteunen en daarmee de toekomstbestendigheid te garanderen zijn vanwege corona incidentele middelen beschikbaar gesteld (Herstelplan). Voor zover dit nodig was zijn deze middelen in 2022 ingezet voor steun die aangevraagd is voor compensatie van de nadelige gevolgen van corona over 2021.

Lasten

71.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
Het aantal inspecties is, evenals de uitgaven, ongeveer gelijk aan 2021. Het verschil is deels ontstaan door de indexering op de raming. Voor de komende jaren handhaven we de raming omdat de inspecties voor gastouders worden verhoogd (van 10% tot 25%) naar 50%.

Lasten

48.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
Er is geen beroep gedaan op het beschikbaar subsidiebudget voor het maatwerk binnen het algemeen maatschappelijk werk.

Lasten

31.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
Er is nauwelijks een beroep gedaan door organisaties, verenigingen, stichtingen op de beschikbare aanvullende middelen van het corona herstelplan voor welzijns-, jeugd-/jongerenverenigingen en EHBO/Rode Kruis.

Lasten

44.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Onderdeel van het nadeel betreft een tekort op inhuur derden van € 60.000. Dit zijn de kosten voor implementatie van de nieuwe 'Wet inburgering 2021'. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

Lasten

-60.000

N

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Voor de invoering van de nieuwe 'Wet inburgering 2021' zijn incidentele middelen van het rijk ontvangen en zijn de nodige voorbereidingen gedaan maar zijn deze nog niet volledig afgerond en geïmplementeerd. Een deel is voor dekking van het nadeel (€ 60.000, zie toelichting hierboven) van inhuur.

Lasten

161.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
Onduidelijk is welke effecten de invoering van de nieuwe 'Wet inburgering 2021 (Wi 2021)' heeft. Dit wordt op termijn, d.w.z. na verloop van minimaal 2 jaar, duidelijk. Een deel van de bijdragen aan derden voor de uitvoering wordt gedekt door de Wi 2021.

Lasten

53.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Opvang ontheemden Oekraïne
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen wij een vergoeding van het rijk. De vergoeding is gebaseerd op normbedragen. Het saldo tussen het ontvangen normbedrag en geboekte uitgaven laat een voordeel zien van € 357.000.
Dit saldo laat niet het volledige beeld zien. Niet alle kosten zijn één op één geboekt ten laste van de rijksuitkering. Dit zijn met name interne uren en andere indirecte (overhead) kosten.
In totaliteit denken wij financieel uit te zijn gekomen in 2022 met de beschikbaar gestelde rijksmiddelen. Het gepresenteerde financiële saldo hoeft overigens niet te worden verantwoord aan het rijk. Er vindt geen afrekening met het rijk plaats.

Lasten

357.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Toezicht zorgaanbieders
In de begroting is een budget opgenomen voor toezicht en kwaliteit op zorgaanbieders. Deze taak wordt grotendeels regionaal opgezet. In 2022 houden we een bedrag van afgerond € 35.000 over.

Lasten

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wmo-vervoer
De afrekening van de BVO DRAN van het Wmo-vervoer laat ten opzichte van de begroting (€ 391.000) een voordeel zien van € 42.000.

Lasten

42.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
De hogere huuropbrengst heeft betrekking op de indexering en deels door huur voor gebruik van de nieuwe locatie aan de G. Gezellestraat.

Baten

29.000

V

S

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Cliënten-ondersteuning
Naast de reguliere subsidieverlening zijn er geen aanvullende initiatieven geweest waarvoor subsidie is aangevraagd. Er is wel extra wel subsidie verstrekt voor versterking van lokale cliëntondersteuning. Hiervoor zijn de middelen van de van het rijk ontvangen specifieke uitkering ingezet.

Lasten

49.000

V

I

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Personeelslasten
Op dit taakveld zijn ten opzichte van de begroting extra personeelslasten intern doorbelast voor een bedrag van € 150.000. Het gaat om inhuurlasten welke betrekking hebben op het Sociaal Domein. De dekking van deze lasten staat geraamd bij programma 0. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten in de ramingen afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

Lasten

-150.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)
Op 20 april 2022 is besloten om een 'Noodherstelfonds ondernemers gemeente Zevenaar' in te stellen.
Hiervoor is een bedrag van € 1.000.000 uit de Algemene Reserve beschikbaar. Vanuit dit herstelfonds is een bedrag beschikbaar van € 150.000 voor de 'Vangnetregeling Bbz ondernemers'. Dit is in 2022 nog niet ingezet. Voor 2023 zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers over mogelijke maatregelen/acties ter ondersteuning van onze ondernemers.

Lasten

150.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Inkomensvoorzieningen (BUIG/Bbz/Tozo)
De werkelijke uitkeringslasten zijn lager ten opzichte van in de 2e VGR 2022 verwachte totale uitkeringslasten waarbij rekening is gehouden met een tekort van 11,8%. Per saldo is het tekort (BUIG) uitgekomen op afgerond 11,0%.

Lasten

88.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Er zijn minder verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ontvangen en daarnaast minder verzoeken toegekend. Een toename van faillissementen en werkloosheid is vooralsnog uitgebleven. Het gaat om € 56.000 aan lagere lasten.  

Lasten

56.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
Onderdeel van het nadeel betreft een tekort op inhuur derden van € 94.000. Dit zijn de kosten van de uitvoering van de energietoeslag waarvoor extra middelen zijn ontvangen via de algemene uitkering. Per saldo over alle programma's zijn de personeelslasten afgedekt, hiervoor verwijzen wij naar de analyse van de personeelslasten.

Lasten

-94.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
De overschrijding van de uitgaven voor het minimabeleid (€ 1.359.000 incl. de hiervoor vermelde kosten voor uitvoering) zijn veroorzaakt door ondersteuning van de minima bij het voldoen van de energierekening (energietoeslag). Voor de toeslagen en de uitvoering zijn via de algemene uitkering (septembercirculaire, incl. een aanvulling/correctie van het bedrag van de meicirculaire en decembercirculaire 2022) extra aanvullende middelen ontvangen vanwege uitbreiding van de toeslagen van € 800 naar € 1.300. Deze aanvullende middelen zijn voldoende voor dekking van de hogere uitgaven. De ontvangen bijdrage via de decembercirculaire heeft betrekking op de toeslagen (voorschot) die in 2023 beschikbaar gesteld worden. De effecten van deze aanvullende maatregel worden in de 1e voortgangsrapportage 2023 verwerkt.

Lasten

-1.265.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
De extra incidentele middelen voor schuldhulpverlening vanwege corona zijn maar voor een beperkt deel ingezet.

Lasten

173.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
Het incidenteel extra beschikbaar gestelde budget van € 150.000 voor ondernemers uit het 'Noodherstelfonds' - waarvoor een bedrag beschikbaar is gesteld uit de Algemene Reserve - bedoeld voor het verlenen van extra dienstverlening en het inkopen van trajecten voor schuldhulpverlening aan ZZP’ers en kleine ondernemers waarvan vermoed wordt dat ze het financieel zwaar hebben - is in 2022 nog niet ingezet. Er zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers dat in 2023 een pilot gestart wordt. Het budget wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de totale kosten (€ 300.000; zie ook toelichting onder 6.3  Inkomensregelingen - Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)).

Lasten

150.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Inkomensvoorzieningen (BUIG/Bbz/Tozo)
De lagere baten zijn een gevolg van de lagere vaststelling van het definitieve door het rijk beschikbaar gestelde BUIG budget 2022 t.o.v. het voorlopige budget. Ook is vanwege lagere uitkeringslasten rekening gehouden met een lagere aanvullende vangnetuitkering voor gedeeltelijke compensatie van de tekorten (op de uitkeringslasten minus baten). Een klein deel is veroorzaakt door een afrekening van de Bbz over 2020.

Baten

-183.000

N

I

6.4 WSW en beschut werk - Sociale werkvoorziening
Het voordeel betreft lagere uitgaven bij de 'Modulaire gemeenschappelijke regeling (MGR) - Sociaal Domein Centraal Gelderland voor de module WgSW (€ 76.000) en een lagere bijdrage voor Scalabor BV voor begeleiding van werknemers met een loonwaarde <25% (€ 28.000). Naast vermelde voordelen is ter compensatie van de omzetverliezen voor SW bedrijven door de coronacrisis een extra bijdrage verstrekt aan Scalabor (nadeel € 25.000). Voor deze bijdrage is compensatie ontvangen via de algemene uitkering (septembercirculaire 2022).

Lasten

79.000

V

I

6.5 Arbeidsparticipatie - Participatiebudget re-integratie
In 2022 zijn via de algemene uitkering incidentele middelen van het rijk ontvangen (septembercirculaire 2021) i.v.m. compensatie corona als aanvullend pakket en extra impuls t.b.v. re-integratie bijstandsgerechtigden. Deze middelen zijn niet volledig ingezet. Daarnaast zijn bedragen ontvangen n.a.v. de definitieve afrekening van de Samenwerking de Liemers-RSD over de jaren 2021 en 2022 die betrekking hebben op het budget participatie/re-integratie.

Lasten

47.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Eigen bijdragen
In relatie tot de stijgende Wmo-kosten, zien we ook een stijging van de eigen bijdragen. Over het jaar 2022 zien we dat de door het CAK geïnde eigen bijdragen € 424.000 bedragen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een voordeel van € 94.000.

Lasten

94.000

V

S

6.6 Maatwerkvoorziening Wmo - Hulpmiddelen
Voor de verstrekking van rolstoelen en scootmobielen zijn we in oktober 2021 overgegaan van aankoop naar huur. We zien dat deze nieuwe constructie in 2022 binnen de (aangepaste) begroting is gebleven. Er is een overschrijding van afgerond € 102.000 op verstrekkingen waarbij de cliënt een bedrag krijgt en zelf verantwoordelijk is voor de aanschaf van het hulpmiddel.

Lasten

-102.000

N

S

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Vervoer dagbesteding
De afrekening van de BVO DRAN van het dagbestedingsvervoer laat ten opzichte van de begroting (€ 197.000) een voordeel zien van € 29.000.

Lasten

29.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorziening Wmo - Woonvoorzieningen
De raming voor woonvoorzieningen (woningaanpassingen en dergelijke) laat een overschrijding zien van € 122.000. We zien dat de uitgaven ten opzichte van 2021 marginaal afwijken. We constateren dan ook dat de raming te laag is geweest. Met name door de vergrijzing en de tendens naar langer zelfstandig wonen verwachten wij dat de raming zal moeten worden bijgesteld.

Lasten

-122.000

N

S

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ - Zorgkosten Wmo
Per saldo is er een gering voordeel ontstaan op de Wmo-kosten op dit taakveld. Wanneer gekeken wordt naar de zorgkosten voor Wmo begeleiding en hulp bij het huishouden dan zien we dat er € 215.000 meer aan zorgkosten is uitgegeven dan geraamd.
Naast de reguliere zorgkosten is er in 2022 voor het laatst een bedrag geraamd voor zorgkosten in relatie tot corona. Op deze geraamde coronakosten is een voordeel ontstaan van € 144.000.
Ook zijn er kosten geraamd voor een onderzoek naar een was- en strijkservice. Hiervoor zijn geen directe kosten gemaakt waardoor het geraamde bedrag van € 110.000 volledig leidt tot een voordeel.
Hoewel in deze jaarrekening voor dit taakveld een voordeel wordt gepresenteerd merken wij op dat er op de echte zorgkosten een nadeel is ontstaan van € 215.000 die als structureel wordt gezien.

Lasten

39.000

V

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18- - Jeugdzorg
In deze jaarrekening presenteren wij voor Jeugdzorg een nadeel van € 790.000. Dit saldo is vertekend omdat er in 2022 nog coronakosten zijn geraamd. Op deze incidentele coronaraming is een voordeel ontstaan van € 284.000. Op de echte zorgkosten wordt feitelijk een overschrijding van € 1.074.000 gepresenteerd. Deze overschrijding kenmerken wij als een structureel nadeel.
We constateren dat hier sprake is van verschillende ongunstige factoren bij elkaar: stijging van tarieven en kosten in het algemeen, een toename van het aantal jongeren met jeugdhulp en complexe hulpvragen. Sinds Covid-19 zien we een sterke toename van depressie en suiciditeit onder jongeren.

Lasten

-790.000

N

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18- - Overige kosten jeugdzorg
Op dit taakveld worden het grootste deel van de jeugdzorgkosten geboekt. Daarop wordt een nadeel gepresenteerd dat hiervoor wordt toegelicht. Op dit taakveld is ook een voordeel opgetreden van € 108.000. Deze wordt veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten van de regionale sociale dienst (RSD, € 43.000) en lagere kosten voor enkele maatwerktrajecten (€ 65.000).

Lasten

108.000

V

I

6.81 Geëscaleerde zorg 18+ - Wmo beschermd wonen
Voor een onderdeel van beschermd wonen (LVB) betalen wij jaarlijks een vereveningsbijdrage aan de gemeente Arnhem voor de uitvoering hiervan. De afrekening van deze kosten liet een voordeel zien van € 48.000. Dit komt omdat er minder zorg nodig was. Een deel van de doelgroep is overgegaan naar de Wlz.

Lasten

48.000

V

I

6.82 Geëscaleerde zorg 18- - Jeugdhulp crisiszorg en jeugdreclassering
Voor de crisiszorg en jeugdreclassering is een voordeel ontstaan op de geraamde kosten van € 293.000.

Lasten

293.000

V

S

6.82 Geëscaleerde zorg 18- - Veilig thuis
Jaarlijks betalen wij een bijdrage aan de stichting Veilig thuis (via de VGGM). In 2022 is een voordeel op deze bijdrage ontstaan omdat de gemeenten Arnhem en Ede extra hebben bijgedragen. Zij hebben namelijk een hogere DUVO bijdrage ontvangen (decentralisatie uitkering vrouwen opvang).

Lasten

95.000

V

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Bestemmingsreserve frictiekosten DoeDuiten
De voor 2022 beschikbaar gestelde middelen van de bestemmingsreserve zijn niet volledig ingezet waardoor het bedrag van de onttrekking lager is.

Baten

-49.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 117.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 6 hebben betrekking op het toekomstbestendig maken van het verenigingsleven, het werken aan werk Gelderland, de pilot instapbanen en het uitstellen van de bezuiniging op sociaal raadsliedenwerk.
Per saldo zijn de mutaties die te maken hebben met het corona herstelplan budgettair neutraal.

Baten

-117.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Noodherstelplan
De beschikbaar gestelde budgetten voor ondernemers uit het 'Noodherstelfonds' - dekking uit de Algemene Reserve - bedoeld voor het verlenen van extra dienstverlening, het inkopen van trajecten voor schuldhulpverlening aan ZZP’ers / kleine ondernemers en voor de 'Vangnetregeling Bbz ondernemers' zijn nog niet ingezet in 2022. Er zijn afspraken gemaakt met de RSD de Liemers dat in 2023 een pilot gestart wordt. Het budget wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de totale kosten (€ 300.000).

Baten

-300.000

N

I

Programma 6 Sociaal domein - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

-14.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07