Gebouwen
Beleid
Het beleid voor de gemeentelijke gebouwen is vastgesteld op 26 januari 2017 in de nota vastgoedbeleid Zevenaar. Als uitwerking van deze nota is het integraal accommodatieplan opgesteld waarin de toekomstvisie van de gemeentelijke gebouwen is uitgewerkt. In de raadsvergadering van 16 december 2020 heeft u het integraal accommodatieplan (IAP) vastgesteld. De ambitie van de gemeente Zevenaar is te komen tot een doelmatigere, duurzamere en toekomst bestendigere gemeentelijke vastgoedportefeuille, die past bij de wettelijke taken van de gemeente en bijdraagt aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Het IAP geeft concrete invulling aan deze ambitie door het vertalen van deze ambitie in te behalen doelstellingen en het formuleren van een stappenplan om deze doelstellingen te bereiken. Het IAP bevat ook een routekaart voor de verduurzaming van gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
Het vaststellen van het onderhoudsniveau van de gemeentelijke panden wordt gebaseerd op NEN 2767, niveau 3 (redelijke conditie). Hier kan in specifieke gevallen van afgeweken worden. Voor publieke functies kan conditie 2 aangehouden zijn. In het geval dat panden tijdelijk onderdeel uitmaken van de vastgoedportefeuille en/of op termijn afgestoten of gesloopt worden, kan worden afgeweken van de onderhoudsnormering. Uitgangspunt in deze situatie zal zijn dat er zo min mogelijk onderhoud wordt uitgevoerd. De onderhoudsactiviteiten zijn gericht op het wind- en waterdicht houden van het object, op veiligheid en tijdelijke verhuurbaarheid. |
---|
Onderhoud
De actuele staat van onderhoud is conform het uitgangspunt conditieniveau 3 “redelijk”. Conform dit niveau is in de afgelopen jaren onderhoud uitgevoerd. |
---|
Ontwikkelingen
Op basis van het duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMJOP) en het IAP zijn in 2022 diverse activiteiten uitgevoerd om voor de komende jaren het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed doelmatig en duurzaam te onderhouden en te verbeteren. Dit wordt zo effectief mogelijk aangepakt door het integraal plan voor de grote vastgoedacties (renoveren, afstoten, nieuw bouwen) te combineren met het DMJOP. Daarnaast is gewerkt aan de bezuinigingsopgave van zes vastgoedobjecten. De voorbereidingen voor herontwikkeling dan wel sloop van in totaal vier objecten zijn in 2022 uitgewerkt en worden in 2023 voortgezet. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | begroot 2022 | realisatie 2022 | Verschil |
---|---|---|---|
Belastingen | 143 | 182 | -40 |
Doorbelastingen | 77 | 66 | 11 |
Dotatie voorziening | 521 | 521 | 0 |
Huisvestingslasten | 391 | 353 | 37 |
Leveringen diensten en goederen | 270 | 238 | 32 |
Onderhoud gebouwen | 307 | 298 | 9 |
Overige lasten | 15 | 46 | -31 |
Totaal | 1.724 | 1.705 | 18 |
Er is in 2022 op de meeste onderdelen gewerkt binnen de begroting. Het grootste verschil wordt veroorzaakt door de belastingen. Dit komt voort uit hogere belastinglasten bij onder meer de gemeentewerf en de parkeergarage. Verder is er een voordeel behaald op de leveringen diensten goederen vanwege het uitstellen van enkele werkzaamheden. Dit wordt nader toegelicht in de verschilverklaring van programma 0.