Riolering en water
Beleid
De werkzaamheden gerelateerd aan water en riolering die in 2022 zijn uitgevoerd zijn conform het watertakenplan de Liemers 2022-2026. Dit beleidsplan is een verbreding van het GRP 2012-2016 en het vervolg van het watertakenplan 2017-2021 dat samen met andere Liemerse gemeenten en het waterschap Rijn en IJssel is opgesteld. Dit beleidskader verwoordt de gezamenlijke visie van de Liemers op zowel de afvalwaterketen als het stedelijk water. Zowel gemeenten als het waterschap ondersteunen hierbij de gekozen strategie, maar behouden hierbij ieder hun eigen wettelijke taken en verantwoordelijkheden. Aanvullend op de bestaande beleidsstukken is door de vier organisaties in dit watertakenplan gekeken naar een gezamenlijke strategie ten aanzien van interacties binnen de afvalwaterketen en het stedelijk water. Specifiek voor het gebied de Liemers vormt dit watertakenplan op onderstaande vier thema’s een verbijzondering van algemeen beleid. De thema’s zijn:
Het nieuwe watertakenplan is in de derde kwartaal 2022 vastgesteld door de raden. In dit plan is afgestemd met het integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) dat in oktober 2022 door de raad is vastgesteld. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
De gemeente heeft de zorgplicht m.b.t. de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater vermengd met bedrijfsafvalwater, afvloeiend hemelwater, grondwater of ander water. De ontvangst en zuivering van het door de gemeente ingezamelde (stedelijke) afvalwater is de taak van het waterschap. Daarnaast draagt het waterschap zorg voor de waterhuishouding. Deze zorgplichten dienen in onderlinge samenwerking tussen de Liemerse gemeenten en het waterschap goed te worden uitgevoerd. Informatie hierover is beschreven in het rapport “watertakenplan de Liemers 2022-2026”. |
---|
Onderhoud
Waterschap en gemeenten dragen zorg voor de instandhouding van de afvalwaterketen en het watersysteem zodanig dat voorzieningen goed blijven functioneren en er geen gevaar optreed voor de volksgezondheid, het milieu of voor de leefomgeving. Jaarlijks zijn hiervoor activiteiten gepland zoals het vervangen en renoveren van objecten, uitvoeren van onderzoek, planvorming en beleid en zorg dragen voor het beheer en onderhoud. Deze werkzaamheden zijn meestal periodiek en/of cyclisch van aard. Waterschap en gemeenten willen de komende jaren toegroeien naar een meer risicobewust beheer voor het uitvoeren van de watertaken. Dit is onderdeel van de implementatie van assetmanagement om te komen tot een meer doelmatiger waterbeheer. In het derde kwartaal van 2022 is de uitvoering van het project revitalisering van Angerlo gestart waarbij, na afronding van het project revitalisering Giesbeek, is eveneens gekozen een integrale gebiedsaanpak. Daarnaast zijn we verder gegaan met voorbereidingswerkzaamheden (inventarisatie en ontwerp) met revitaliseringsprojecten Lobith, Tolkamer en Zevenaar. |
---|
Ontwikkelingen
Bij grootschalige rioolvervangingsprojecten (revitalisering) zoeken we afstemming met IBOR projecten, waarbij klimaat adaptieve maatregelen een belangrijke rol spelen. Daarnaast intensiveren we de participatie ('de burger centraal') en regionale samenwerking. Als gevolg van onder meer klimaatverandering hebben woningen die gebouwd zijn voor 1976 en op stroken zijn gefundeerd, kans op verzakkingen. Er is een comité opgericht binnen gemeente Zevenaar, in nauwe samenwerking met waterschap Rijn en IJssel en gemeenten Duiven en Westervoort. Doel hiervan is om te bekijken in hoeverre de overheden de gedupeerden bij kunnen staan. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | begroot | realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Beheersystemen en IT | 83 | 40 | 42 |
Doorbelastingen | 1.138 | 1.143 | -5 |
Dotatie voorziening | 877 | 914 | -36 |
Onderhoud en reparaties | 527 | 589 | -63 |
Onderzoeken | 177 | 81 | 96 |
Overige lasten | 206 | 214 | -8 |
Totaal | 3.008 | 2.981 | 27 |
In 2022 hebben we een positief resultaat behaald binnen riolering. Dit saldo is deels gestort in de reserve riool (met name dankzij de heffingsopbrengsten). De restant verschillen zijn gestort in de voorziening riool. De verklaard het nadeel op de dotatie voorziening.
Het positieve saldo wordt met name veroorzaakt door een besparing op de beheersystemen en onderzoeken. Door de inhaalslag op onderhoud zijn de onderhoudskosten hoger dan begroot. Deze verschillen zijn nader toegelicht in de verschilverklaring van programma 7.