Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen en bruggen

Beleid

Op basis van de geactualiseerd beheerdata hebben wij een nieuw integraal beleidsplan openbare ruimte 2022-2032 (IBOR) opgesteld. Naast het vaststellen van het gewenste onderhoudsniveau bevat het plan ook een uitwerking van een vijftal ambities o.a. op het gebied van klimaat en energie. Dit plan heeft u in oktober 2022 vastgesteld. Tegelijkertijd hebben wij de beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en straatmeubilair (onderdeel bebording) voor de aankomende jaren uitgewerkt. In de beheerplannen komt tot uitdrukking hoe we met de beschikbare budgetten wegen, civiele kunstwerken en bebording onderhouden op het vastgestelde onderhoudsniveau.

Beleidskaders

  • Integraal beleidsplan openbare ruimte 2022-2032 (2022)
  • Beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022)
  • Beheerplan straatmeubilair (2022)

Kwaliteitsnormen

Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR hebben wij het gewenste technische onderhoudsniveau en de beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld en geven wij inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen geven wij voor de wegen, civiele kunstwerken en straatmeubilair (bebording) aan hoe wij middelen aanwenden om te komen tot het gewenste onderhoudsniveau.

Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen pakken we grootschalige revitaliseringsprojecten integraal aan.

Onderhoud

Het klein onderhoud van de wegen en civiele kunstwerken wordt in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn raambestekken gemaakt. In 2022 hebben wij het raambestek voor midden- en groot onderhoud straatwerk in de markt gezet. In september 2022 zijn wij tot gunning overgegaan.

Ontwikkelingen

In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan kijken naar mogelijkheden om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Angerlo en Zevenaar en het verzwaren van het elektranet in de hele gemeente Zevenaar. Verder houden wij in de revitaliseringsprojecten zoveel mogelijk rekening met de ambities in het IBOR en zetten daarvoor de beschikbaar gestelde middelen in.

Financiën

Onderdeel (bedragen x €  1.000)

begroot
2022

realisatie 2022

Verschil

Doorbelastingen

856

903

-47

Dotatie voorziening

3.401

3.514

-113

Leveringen diensten en goederen

192

218

-27

Overige lasten

31

30

1

Totaal

4.480

4.666

-186

Er is een nadeel behaald op wegen en bruggen van € 186.000. De oorzaak zit met name in de hogere dotatie aan de voorziening. Dit wordt veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Dit wordt nader toegelicht in de verschilverklaring van programma 2.

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2023 16:06:15 met de export van 08/22/2023 13:39:07